18/12/2023 12:05 h.

Esparreguera comença a obrir les franges perimetrals contra els incendis forestals

L’execució dels treballs es realitzarà en dues fases, la primera de les quals està finançada, majoritàriament, per la Diputació de Barcelona

L’Ajuntament d’Esparreguera iniciarà l’obertura de les franges perimetrals contra els incendis forestals al barri de Can Rial en els propers dies. L’execució de la mateixa, que estava inclosa en un projecte realitzat per la Diputació de Barcelona des de 2011, es realitzarà en dues fases.

D’aquesta manera, en la primera d’elles s’obrirà el 50% de la franges previstes en el projecte de la Diputació anteriorment mencionat. Aquesta fase se centrarà en el perímetre nord del barri de Can Rial, principalment, i comprendrà 7,8 hectàrees de terreny.

La franja nord del barri comprèn les zones forestals properes al carrer de Ramon Rogent i envolten tot el barri fins a la zona pròxima al carrer de Carles Buigas, així com també una franja ubicada entre el carrer de Santiago Rusiñol i el carrer de la Begònia i una altra que comprèn una zona propera al carrer del Tibidabo i el carrer de Narcís Monturiol

Pel que fa al finançament dels treballs, les obres es realitzen a través d’una subvenció de la Diputació de Barcelona, que representa un 80% del total; juntament amb un percentatge restant del 20% en fons municipals.

La segona fase, d’altra banda, contempla les franges restants per tal de garantir la cobertura de tot el perímetre del barri de Can Rial. És previst que l’execució d’aquesta fase es realitzi abans de finalitzar l’any 2024.

Pel que fa a les franges perimetrals de protecció contra els incendis forestals, es tracta d’un terreny de 25 metres d’amplada, com a mínim, que envolta el perímetre d’urbanitzacions i d’altres nuclis de població, i que està situat en terrenys forestals o en un radi de menys de 500 metres d’aquests últims.

L’objectiu principal del projecte és garantir la seguretat de les persones i dels seus béns en cas d’incendi forestal, així com també té la funció de dificultar que un incendi originat en un nucli urbà s’estengui als boscos dels voltants i esdevingui un gran incendi forestal.

Així doncs, els treballs d’obertura han de garantir que els perímetres siguin de baixa combustibilitat, tot eliminant-ne la vegetació seca i les espècies més inflamables i deixant un estrat arbori aclarit i sense continuïtat entre capçades.

L’execució de l’obertura de les franges perimetrals s’iniciarà el 27 de desembre, començant per les parcel·les que són propietat de l’Ajuntament, primerament, amb un pla d’execució de sis setmanes

Segons la Llei 5/2003 de mesures de prevenció dels incendis forestals és obligatori que les urbanitzacions, els nuclis de població, les edificacions i les instal·lacions situades en terrenys forestals assegurin l’existència d’una franja exterior de protecció.