23/11/2018 17:00 h.

Esplugues amplia el Protocol contra la Violència Masclista

El protocol, en què ha col·laborat la Diputació de Barcelona, estableix un circuit d'atenció per a casos de maltractament a dones que inclou prevenció, detecció, atenció i recuperació.

Esplugues compta amb un nou Protocol local per l'abordatge integral de la violència masclista, que recull com han de coordinar-se tots els serveis que intervenen en aquests casos de violència -policials, judicials, de salut, serveis socials, educació, joventut, Centre d'Informació i Recursos per a Dones (CIRD), etc.- per donar resposta a les necessitats de les dones maltractades i dels seus fills. "I l'aborda d'una manera integral, des de la prevenció fins a la detecció, atenció i recuperació. Tothom ha de sentir-se interpel·lat en la lluita per erradicar la violència masclista i en l'atenció a les víctimes", ha destacat l'alcaldessa, Pilar Díaz, durant la presentació, que va tenir lloc el 22 de novembre al Saló de Plens de l'Ajuntament.

La Diputació de Barcelona ha col·laborat en l'elaboració del Protocol. El diputat delegat d'Igualtat, Antoni Garcia, ha assenyalat que "el municipalisme sempre ha liderat propostes contra la violència masclista i Esplugues és un exemple en consensuar polítiques d'igualtat".

El nou Protocol actualitza el que es va realitzar el 2005, temps durant el qual hi ha hagut canvis substancials en la normativa legal, com el fet de cridar "violència masclista" al que abans es denominava "violència domèstica" o el d'incloure en aquesta definició supòsits no només de maltractament físic. I ho amplia, ja que s'inclouen nous agents en el circuit d'atenció, com els departaments municipals de Joventut i Nova Ciutadania.

El document detalla els agents que intervenen en les diferents fases. A la de prevenció: Mossos d'Esquadra i Policia Local, serveis educatius, Àrea Bàsica de Salut, CIRD, serveis socials, Joventut i entitats. A la de detecció, els mateixos més l'hospital. En la d'atenció, s'especifica que el CIRD s'encarrega de valorar la situació i de qualificar-la d'urgent o de no urgent. En el primer cas, es deriva a serveis de salut, cossos de seguretat i serveis socials. En els casos no urgents, s'ofereix assessorament jurídic i atenció psicològica i es deriva al Servei d'Intervenció Especialitzada del Baix Llobregat (a Sant Feliu) i als serveis socials.

Finalment, en la fase de recuperació s'inclouen cursos d'atenció especialitzada, així com recursos socials, sanitaris, laborals, judicials i de seguretat, així com d'atenció a homes que exerceixen la violència, entre d'altres.

El Protocol es va presentar tres dies abans del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Erradicació de la Violència Masclista, en què Esplugues és un dels punts de partida de la 6a Marxa Comarcal contra la Violència Masclista, que acaba al parc de Torreblanca ( Sant Joan Despí). Abans de la sortida es llegeix un manifest per expressar la necessitat de mesures de prevenció, de recursos "per garantir una atenció digna i de qualitat a les dones" que pateixen la violència i de "més professionals especialitzats en l'atenció a filles i fills", entre altres qüestions.