15/11/2016 21:30 h.

Josep Monràs aposta per incentivar els ciutadans que reciclen

En el marc de la jornada "Els municipis i la gestió de residus", organitzada per la Diputació de Barcelona i la Fundació Fòrum Ambiental, que s'ha dut a terme a l'espai Francesca Bonnemaison de Barcelona.

Unes 200 persones han assistit a la sessió d'aquest matí, que ha tingut com a estrella convidada el científic Mariano Marzo, catedràtic d'Estratigrafia i professor de Recursos Energètics i Geologia del Petroli de la Universitat de Barcelona. Marzo, un dels màxims experts en la matèria, ha explicat que el "canvi climàtic ha existit sempre i que l'home s'hi ha anat adaptant". A partir de l'any 1950, però, el canvi climàtic "s'ha accelerat" per l'activitat humana, tot i que "encara som a temps de fer-hi alguna cosa". Marzo creu que hem de pensar globalment i actuar localment per aturar-ho.

Acabada la conferència de Marzo s'ha obert un debat a tres bandes sobre els residus municipals amb l'alcalde de Mollet, Josep Monràs, l'alcalde de A Corunya, Xulio Ferreiro, i el director de l'Agència de Residus de Catalunya, Josep Maria Tost, moderat per l'advocat Lluís Recoder, exconseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i exalcalde de Sant Cugat del Vallès.

Monràs i Ferreiro han coincidit a dir que s'ha de compensar els ciutadans que reciclen els residus. "Cada ciutadà s'hauria de veure beneficiat pel seu propi reciclatge, cal compensar-lo", ha destacat Monràs. Per la seva banda, Ferreiro ha comentat que "la fiscalitat d'escombraries ha de premiar les bones pràctiques". En aquest sentit, el representant de la Generalitat, ha insistit en que cal aplicar la fiscalitat, és a dir, que la gent que no recicla que pagui.

L'alcalde de Mollet ha afegit al seu discurs que hem de ser "més contundents amb la sensibilització a les escoles, conscienciar des de la base per canviar". Josep Monràs considera que el model actual de gestió de residus és insuficient i que s'ha de trobar el "màxim consens amb totes les administracions".

Fotografia: Ajuntament de Mollet del Vallès