21/12/2023 14:15 h.

La Diputació aprova el Catàleg de Serveis 2024-2027

La Corporació incrementa la convocatòria de recursos respecte al mandat anterior i hi destina més de 168 milions d’euros. En finalitzar el Ple del mes de desembre, la presidenta de la Diputació ha desitjat unes bones festes als i les assistents

El darrer Ple de la Diputació de Barcelona de l’any 2023, celebrat aquest matí al Paranimf de l'Escola Industrial, ha aprovat un dels instruments més importants de cooperació i concertació entre la Diputació i els ajuntaments: el Catàleg de Serveis 2024-2027, amb una dotació pressupostària inicial de 168.353.783 €, xifra que s’incrementa en 38,8 milions d’euros respecte al Catàleg d’aquest 2023, i que permetrà que tingui el pressupost més elevat de totes les seves edicions.

L’objectiu d’aquest catàleg de mandat és promoure la prestació dels serveis i les competències locals de manera qualitativa i equivalent a tot el territori, mitjançant línies de suport adaptades a les capacitats, la gestió, les expectatives i les necessitats dels governs locals de la província. I donarà també resposta a les necessitats i els reptes que aquests han d’afrontar en l’inici d’aquest nou mandat, com ara els serveis i projectes locals relacionats amb les persones, el desenvolupament territorial i la lluita contra la sequera. Es consolida, doncs, com un instrument estable i reforçat que contribueix a facilitar la seva planificació i ofereix 374 recursos: 121 de tipus econòmic, 84  de tipus material i 169 de tipus tècnic, distribuïts en 14 àrees.

La present convocatòria incorpora novetats que aspiren a optimitzar l’eficiència i eficàcia del Catàleg, com ara la diversificació de la naturalesa dels recursos per tal d’oferir una millor cobertura a les seves necessitats i prioritzar els municipis més petits; així com també la simplificació de les tramitacions administratives.

El Catàleg de serveis és una de les tres principals branques que integren el Pla de cooperació Xarxa de Governs Locals, aprovat també en el Ple d’aquest matí. Aquest suposa un nou model de cooperació innovador i estratègic amb la comesa d’empoderar els governs locals. Aquest, està inspirat per la ferma voluntat de la Diputació de Barcelona d’innovar i reforçar la tasca d’assistència i cooperació amb els ens locals sota una dinàmica de millora contínua.

Respecte a plans anteriors, aquest incorpora una doble dimensió. És a dir, d’una banda, s’ha configurat com a pla de cooperació a les obres i serveis de competència municipal, i de l’altra, com una eina per definir les prioritats i els objectius de l’acció cooperadora de la Diputació pel que fa al Pla estratègic de subvencions.

En el seu vessant estratègic, el nou Pla de cooperació Xarxa de Governs Locals té com a fonament els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 i les agendes urbanes i rurals, a més de vetllar per la sostenibilitat econòmica, social i ambiental dels serveis i equipaments públics locals. A més d’aquesta prioritat, el protocol del nou Pla conté un conjunt d’objectius estratègics a fi d’impulsar l’evolució cap a un model de cooperació integral i innovador.

D’altra banda, la Junta de Govern, celebrada també aquest matí, ha aprovat la pròrroga del conveni marc, subscrit en data 10 de juliol de 2023, entre la Diputació de Barcelona i l’Associació Dret a Morir Dignament, per fomentar la cultura del dret a la mort digna i l’extensió entre la població del document de voluntats anticipades, i la convocatòria per a l’atorgament de subvencions, mitjançant el procediment de concurrència competitiva, a favor de les entitats sense finalitat de lucre que gestionen habitatges d’inserció social per l’any 2024, per un import de 726.000€.

El Ple ha finalitzat amb una breu intervenció de la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, per agrair la feina feta en aquests darrers mesos, des de la constitució formal d’aquesta gran institució, i ha aprofitat per felicitar les festes nadalenques, desitjant un bon Nadal i una bona sortida i entrada d’any.

- Infografia Catàleg de Serveis 2024-2027