22/12/2022 13:27 h.

La Diputació injecta més de 208 milions d’euros en plans i programes de suport a 310 municipis de la província

La Corporació aprova, en el darrer Ple de desembre,  el Pla de Resiliència 3.0, el Catàleg de Serveis del Pla Xarxa i incrementa els ajuts del Programa Renovables 2030.

El darrer Ple de la Diputació de Barcelona de l’any 2022, celebrat aquest matí al Paranimf de l'Escola Industrial, ha començat amb la menció per part de la presidenta, Núria Marín, de l’adhesió de la Corporació a la Declaració de Mèrida per la Cooperació Internacional LGBTI que s’explicita en l’assumpció de 8 compromisos en favor de la igualtat de lesbianes gais, bisexuals, transsexuals i intersexuals.

En un món en el qual encara hi ha 76 països que consideren il·legals les relacions sexuals consentides entre parelles del mateix sexe, la Diputació es compromet a la promoció de polítiques públiques de drets humans LGBTI i a contemplar l’enfocament de gènere, l’orientació sexual i la identitat de gènere mitjançant les seves eines de cooperació internacional per al desenvolupament. Entre altres coses, la Diputació enfocarà una part del seu pressupost en l’àmbit de la cooperació internacional a programes i projectes que promocionin els drets humans LGBTI.

Seguidament, en la part resolutòria de la sessió plenària, i dins de l’Àrea de Presidència, el Ple ha aprovat, amb la unanimitat de tots els grups polítics, tres importants dictàmens que suposen una nova injecció econòmica de més de 208 milions d’euros en suport als 310 municipis de la província:

• El Catàleg 2023 del Pla de concertació Xarxa de Governs Locals 2020-2023, relativa als recursos inclosos en el Catàleg de Serveis 2021-2023
  • El Programa de Resiliència Local 3.0
  • I l’increment en 50 milions més (100 milions en total) del Programa Renovables 2030, de suport a inversions locals pel clima.

La presidenta, Núria Marín, ha fet una breu presentació conjunta de tots tres dictàmens, manifestant que són paradigma “del nostre dia a dia a la Diputació que és el de prioritzar el suport als ajuntaments per dotar-los de recursos econòmics per a la seva activitat i, també, per ajudar-los en el compliment de les ODS i l’agenda 2023”.

El primer d’aquests dictàmens ha estat el Catàleg 2023 del Pla Xarxa de Governs locals, que esdevé una de les principals línies de suport de la Diputació de Barcelona als governs locals. Aquest programa es materialitza principalment mitjançant el Catàleg de Serveis que avui ha aprovat una convocatòria que ofereix un total de 313 recursos que ascendeixen a un total de 108.513.867,62 euros.

Aquesta convocatòria, igual que les precedents, es caracteritza per orientar-se, de forma prioritària, a la garantia dels serveis mínims i a l’activitat derivada de l’exercici de les competències locals; per establir la concessió mitjançant concurrència, en tant que procediment que millor expressa els principis d’igualtat, publicitat, transparència i objectivitat.

A banda del catàleg de serveis, el Ple d’aquest dijous també ha aprovat el Pla de Resiliència 3.0, un esforç econòmic suplementari per ajudar als municipis a superar la gestió de la pandèmia, dels efectes de la crisi a Ucraïna, de l’emergència climàtica i de l’actual crisi energètica.

Per contrarestar la tensió provocada a les arques públiques locals, ja es va habilitar un primer Pla de Resiliència de 50 milions d’euros que es va reeditar amb 50 milions més i que ara culmina amb un tercer programa, el de Resiliència 3.0, que està destinat a pal·liar amb uns altres 50 milions l’increment de despeses no previsibles en els pressupostos municipals. Es tracta de, fins al moment, 150 milions d’€ destinats a cada municipi, assignats segons població, i que serviran per poder acompanyar els consistoris en el pagament d’aquestes despeses extraordinàries.

Finalment, el Ple ha aprovat avui un increment de 50 milions d’€ (100 M d’euros en total) al Pla de Renovables 2030, amb l’objectiu d’ampliar el nombre d’instal·lacions municipals que s’autoabasteixen de l’energia necessària per al seu funcionament i facilitar, així, que els governs locals puguin reduir les seves despeses d’energia.

La necessitat d’ampliar el Pla de Renovables s’ha fet evident perquè, ja en aquests moments, hi ha 80 sol·licituds que excedeixen en 34,9 M€ els 50M€ previstos inicialment. A més, cal afegir que s’estan redactant projectes des de Diputació que estaran enllestits en els pròxims mesos per un import total de prop de 40-50M€.

Renovables 2030 és un dels 21 projectes transformadors de la Diputació per promoure una extensió generalitzada de les energies renovables i la implantació de models de participació conjunta dels governs locals i de la societat civil mitjançant comunitats energètiques. Acompanya els municipis en l’assoliment dels compromisos climàtics i és una eina clau per a la consecució dels objectius del Pacte de les Alcaldies pel Clima i l’Energia, per tal de reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, garantir un accés universal a una energia sostenible i reduir la dependència energètica i la despesa energètica municipal. També es pretén afavorir un model distribuït d’energia, més resilient enfront dels fenòmens meteorològics i establir nous mecanismes de governança energètica local on el rol de les administracions locals sigui actiu.

El Ple ha finalitzat amb una intervenció de la presidenta, Núria Marín, per felicitar les festes nadalenques a tots els diputats i diputades i treballadors i treballadores de la institució. “Els desitjo –ha dit– unes festes en les quals puguin gaudir de la família i dels amics i amigues”.

Marín ha desitjat molta “salut i sort” a tota la Corporació per a l’any 2023, i els ha suggerit “carregar piles” perquè “l’any vinent és un any molt municipal en què tindrem un treball molt especial”.