27/04/2023 13:30 h.

La Diputació de Barcelona referma el compromís europeista de donar un nou impuls a la democràcia i al foment de la pau al món

Tots els grups polítics consensuen una declaració institucional amb motiu del dia d’Europa 2023. També dues declaracions institucionals més: una per al benestar emocional de les persones després de la pandèmia i, un altre de suport i reconeixement de les necessitats no cobertes de les persones amb lupus

El Ple de la Diputació de Barcelona corresponent al mes d'abril, s'ha celebrat aquest dijous al Paranimf de l'Escola Industrial, i s'ha iniciat amb la lectura a càrrec de la vicepresidenta primera, Lluïsa Moret, de la declaració institucional amb motiu del dia d'Europa que se celebra el 9 de maig en commemoració de la històrica declaració del ministre francès Robert Schuman, pare del què coneixem avui com a Unió Europea.
Segons la declaració, "la Unió Europea està travessant enguany un context geopolíticament complex marcat pels efectes globals de la invasió d'Ucraïna per part de la Federació Russa; un període econòmicament incert, a causa de la inflació i l'augment del cost de la vida i en particular dels productes alimentaris i l'energia; i un moment històric clau per mitigar i adaptar-nos als efectes del canvi climàtic". És, tanmateix, un moment de canvi i d'esperança, "on l'Europa organitzada i viva està demostrant novament la seva fortalesa en la defensa dels valors europeus, la solidaritat, la democràcia i els drets humans, així com en la cooperació, en el lideratge de la recuperació postpandèmia i de la transformació verda i digital".

El Ple ha donat compte seguidament de dues declaracions institucionals més acordades per unanimitat per totes les formacions polítiques a la Junta de Portaveus del 20 d'abril.

La primera fa referència al benestar emocional de les persones en el context actual marcat per les conseqüències de la pandèmia de la COVID-19 que ha impactat totes les societats i ha significat "un desafiament sense precedents per a la salut i el benestar globals. La incertesa, l'aïllament, l'educació a distància, el deteriorament de les condicions socials i econòmiques, a més de l'impacte sanitari a causa de la malaltia, ha accentuat l'impacte en el benestar emocional i la salut mental de totes les persones", justifica d'entrada la declaració.
Les necessitats d'atenció al benestar emocional no són noves, i aquesta pandèmia les ha augmentat. I és per això que la Diputació de Barcelona, com a representant dels ens locals de la província creiem que "com a administració més propera a la ciutadania, és convenient centrar l'atenció sobre les accions de promoció que es puguin posar en marxa des de l'àmbit comunitari. En aquest sentit, cal fomentar que tots els espais municipals -socials, culturals, educatius, esportius, convivencials, de salut o d'atenció sanitària-, integrin la promoció del benestar emocional a través de l'educació emocional com a procés socioeducatiu amb l'objectiu de desenvolupar les competències emocionals".
Així –prossegueix la declaració–, segons un estudi del departament de Salut i Educació de la Generalitat de Catalunya, el 40% d'estudiants de 10 a 18 anys enquestats afirma que la pandèmia els va generar por, tristesa, ira o ràbia i un 13% diuen que encara avui se senten tristos i tenen ràbia. La demanda d'ajuda per trastorns de conducta alimentària s'ha triplicat i el nombre de menors amb intents de suïcidi s'ha quadruplicat. Segons dades d'UNICEF, es calcula que 1 de cada 7 joves al món té algun tipus de trastorn mental. Considerant tots aquests elements, la declaració proposa un seguit d'accions que resumeixen la vocació de la nostra institució en aquest àmbit.

Finalment, la tercera declaració institucional ha posat la mirada en el lupus, una malaltia autoimmune que afecta 5 milions de persones a tot el món amb una prevalença de 210 casos per cada 100.000 habitants a Espanya. Tot i aquestes elevades xifres se sap que el 60 % dels espanyols no no saben en què consisteix o només els sona el nom de la malaltia la qual cosa la converteix en una de tantes malalties invisibles per a la població en general, menys per als qui la pateixen, especialment dones entre els 15 i els 55 anys.
La declaració concreta "les necessitats no cobertes de les persones amb lupus a Espanya, necessitats mèdiques i socioeconòmiques que es concreten en la garantia d'una detecció precoç i major formació de l'atenció primària i l'impuls per a una atenció coordinada i multidisciplinària que permeti oferir una atenció i suport psicosocial especialitzats als pacients amb lupus , independentment del seu lloc de residència". També el foment d'una major recerca científica, d'un major accés a noves teràpies, d'una revisió de la valoració en discapacitat i formació. En definitiva en el marc del dia mundial del lupus (10 de maig) expressar el suport de la Diputació de Barcelona cap a les persones amb lupus, a les seves famílies i a les associacions de pacients que diàriament treballen per a la creació d'una clara consciència social de la malaltia.