21/03/2024 15:27 h.

La Diputació de Barcelona referma el seu compromís per una gestió eficient i racional de l’aigua i per donar la resposta més eficient als municipis davant l’actual situació crítica de sequera

Aquest matí també s'han aprovat diversos fons de prestació, dins del Catàleg 2024, per import de més de 28M€, destacant el finançament de programes de lluita contra la vulnerabilitat social, amb 15M€, i el de Serveis Socials Bàsics, amb 11,2M€

El Ple del mes de març, celebrat aquest dijous des del Paranimf de l'Escola Industrial, s'ha iniciat amb la lectura d'una Declaració Institucional amb motiu del dia Mundial de l'Aigua.

Arran del canvi climàtic al que estem exposats, a conseqüència del qual estem abocats a la crítica situació de sequera que viu el país i que estan patint els municipis i les ciutats de tota la demarcació, és imprescindible que les administracions públiques liderin un debat social públic i rigorós sobre l’ús que fan de l’aigua i repensin col·lectivament els models de consum, d’agricultura, d’indústria o de turisme.

És per aquest motiu que la Diputació de Barcelona es manté ferma en el seu compromís de gestionar l'aigua de manera eficient i racional i oferir, així, una major protecció del seu cicle urbà. De la mateixa manera, la corporació es compromet a actuar amb tota la força, capacitat i urgència per donar la resposta més eficient als municipis i a la ciutadania, tot desplegant una dotació extraordinària de recursos tècnics i econòmics amb què fer front a les conseqüències de la sequera.

Seguidament, el Ple ha aprovat el Programa sectorial per a la millora de camins municipals 2024-2027, amb un pressupost de 40 milions d’euros. Aquests estan distribuïts en les quatre anualitats referides, a raó de 10 milions d’euros cadascuna. Pel que fa als destinataris del Programa són tots aquells ajuntaments de la província amb menys de 20.000 habitants.

L’objectiu del mateix és assegurar una gestió integral, adequada i eficient en l’àmbit dels camins municipals i és per això que la Diputació posa a disposició del ajuntaments de tota la província un ampli ventall de línies de cooperació i assistència, tant de tipus tècnic com econòmic, en aquesta matèria.

Es tracta d’un Programa amb perspectiva de mandat, fet que contribuirà a facilitar la planificació del territori i l’execució de les actuacions i, de la mateixa manera, al finançament íntegre de les obres de millora de camins d’ús públic en àmbit no urbà, a més de ser aptes pel trànsit rodat motoritzat.

Posteriorment, el Ple també ha aprovat la creació del Sistema per a l’optimització de la compra pública local de la Diputació de Barcelona i les seves normes de funcionament. Es tracta de la denominació que rep la central de contractació corporativa mitjançant la qual la corporació realitzarà activitats de compra centralitzades i, eventualment, activitats de compra auxiliars.

Les centrals de contractació han d’actuar adquirint subministraments i serveis per a altres ens del sector públic, o adjudicant contractes o establint acords marc i sistemes dinàmics d'adquisició per a la realització d’obres, subministraments o serveis destinats a aquests.

La voluntat de la Diputació és posar en marxa aquest Sistema per tal de centralitzar la compra de subministraments, serveis i obres a fi de fer ofertes de compra conjunta que suposin una disminució dels costos, de manera que es millorin tant la gestió com les prestacions que s’obtinguin. Aquesta central de contractació té com a beneficiaris no només els ens locals, sinó també els departaments de la Diputació de Barcelona i els ens dependents o vinculats de la Diputació que constitueixen el seu sector públic.

Es pretén que el Sistema per a l’optimització de la compra pública local de la Diputació de Barcelona s’estableixi com un servei especialitzat de contractació que permeti aplegar les necessitats corporatives i dels ens locals i, alhora, que esdevingui un exemple de transparència i professionalitat.

Pel que fa a les normes de funcionament, es consideren susceptibles de ser declarades de contractació centralitzada un seguit de subministraments, de serveis i d’obres. Es tracta d’una llista no excloent.

Així mateix, el Sistema ha de millorar la prestació de serveis de la corporació integrant l’atorgament de subvencions mitjançant el Catàleg de serveis amb la contractació que es derivi a través del Sistema.

D'altra banda, la Junta de Govern, celebrada aquest matí, ha aprovat el Programa específic Treball, Talent i Tecnologia 2024-2026, que compta amb un pressupost total de 3 milions d'euros, així com la realització del Pla d'Informació i Vigilància contra incendis forestals per a l'any 2024 i el seu programa tècnic, amb un pressupost total aproximat de gairabé 2 milions d'euros.

Finalment, també ha aprovat un seguit de fons de prestació, dins del Catàleg 2024 del Pla de Cooperació de Xarxa de Governs Locals 2024-2027, per import de més de 28 milions d’euros, destacant els 15 milions per a Programes de lluita contra la vulnerabilitat social i d'accions de millora dels serveis socials; i els 11,2 milions per a Serveis Socials Bàsics.

El Ple ha finalitzat amb unes paraules de la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, que ha volgut desitjar una bona Setmana Santa a tots i totes.

- Declaració Institucional amb motiu del Dia Mundial de l'Aigua.

- Infografia dels fons de prestació.