11/04/2022 12:32 h.

Obre les portes el Centre Cívic de La Guàrdia a Sant Vicenç dels Horts, un equipament per dinamitzar el barri i les entitats

La construcció ha estat finançada per l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts amb el suport de la Diputació de Barcelona.

El Centre Cívic i Cultural La Guàrdia, a la plaça de la Pau de Sant Vicenç dels Horts, ha entrat en funcionament aquest dissabte, 9 d’abril. L’AMB s’ha encarregat de la construcció de l’equipament, finançada per l’Ajuntament de la ciutat i per la Diputació de Barcelona amb un total d’1.377.907,96 €. Durant la jornada de portes obertes, la ciutadania ha pogut conèixer al detall el nou centre, que servirà per dinamitzar el barri i les entitats vicentines.

Durant la seva intervenció Núria Marín ha destacat que el nou equipament «és fruit de la història del barri de La Guàrdia, de l’esforç del treball conjunt de les institucions i de la ciutadania a través de les entitats i que el resultat ha estat excel·lent». Un projecte que «sorgeix d’una aliança entre ajuntaments i la Diputació de Barcelona que funciona gràcies també a la iniciativa dels ajuntaments i la seva autonomia local com a un element clau perquè tothom disposi de bons serveis públics i equipaments de qualitat  a prop de casa. Un centre cívic que constitueix una eina per enfortir la ciutadania, per dotar-la de recursos, d’espais de trobada i participació», ha afirmat.

De la seva banda l’alcalde Miquel Comino ha agraït la participació de la Diputació i de l’AMB i i ha destacat que «quan les institucions parlen i treballen juntes, com ha estat en aquest cas, els projectes funcionen i es porten a terme. Tres institucions que han anat de la mà i han unit esforços per assolir un projecte on s’han guanyat espais per a la ciutadania amb un equipament funcional, transformador de la zona i sostenible».

El nou edifici ocupa un espai de 556,65 m2 i està constituït per diferents dependències: el vestíbul, una sala polivalent, tres aules, dos despatxos, un dispensari, un espai de perruqueria, els serveis, un magatzem, una sala d’instal·lacions i espais de comunicació. Està ubicat a la part central de la plaça, enfront de la zona d’arbrat existent, que es preserva com un parc amb espais d’esbarjo.

La construcció d’aquest nou espai ha estat possible gràcies a l’enderroc previ dels antics vestidors i d’una part de les grades. S’ha complementat amb l’adequació del parc adjacent, la col·locació de mobiliari urbà, una font, la plantació d’arbrat i la millora de l’accessibilitat.

Aquesta actuació suposa una veritable regeneració urbana del barri de la Guàrdia, que tindrà la funció de centre neuràlgic per a veïns i entitats i reforçarà la cohesió social i la integració urbana del municipi.

Sostenibilitat i optimització de recursos

El disseny i la construcció de l’equipament s’han fet tenint en compte la sostenibilitat i la descarbonització, amb materials que tenen poc impacte ambiental i amb estratègies que permeten el màxim aprofitament dels recursos naturals, com el vent o el sol.

Els elements més importants són els següents:

• Ús de materials com la fusta o els blocs de formigó, que no requereixen revestiments i impliquen una reducció d’emissions
  • Existència de ventilació creuada, que permet l’entrada d’aire natural i regula la temperatura
  • Ús d’aerotèrmia per escalfar l’aigua calenta
  • Presència de molta llum natural gràcies a la façana vidrada a les aules i una entrada de llum central
  • L’edifici disposa d’una qualificació energètica A, que és la més eficient, amb un consum de 139KW/h x m2
  • Instal·lació de domòtica: tecnologia en forma de sensors que detecta el grau de llum i temperatura i permet l’optimització del consum

Equipaments públics

L’AMB té la competència de planificar, dissenyar i construir espais públics: des de carrers o places fins a equipaments com centres cívics, escoles, instituts o poliesportius. En aquest mandat, l’AMB ha construït vuit centres cívics i n’ha concebut una desena més, que estan en fase de projecte.

A finals de maig, també a Sant Vicenç dels Horts, l’AMB preveu finalitzar el Centre Cultural i Cívic Vírginia Amposta, que completarà l’oferta d’equipaments públics i reforçarà la cohesió social del municipi.

Aquest nou centre cívic s’incorporarà dins del visor d’equipaments metropolità, una eina digital que aglutina un conjunt de dades geogràfiques amb informació exhaustiva i precisa de tot tipus d’equipaments (locals, edificis o espais oberts) que tenen la funció de proporcionar un servei a les persones i que milloren la qualitat de vida, potencien la cohesió social i impulsen la competitivitat dels entorns empresarials.