19/10/2023 12:06 h.

Polinyà obre la renovada biblioteca Neus Català

L'ampliació de la nova biblioteca de Polinyà, part de la qual ha estat subvencionada per la Diputació de Barcelona, s’inaugurarà aquest dissabte 21 d’octubre.

La inauguració de la nova biblioteca Neus Català tindrà lloc dissabte 21 d’octubre en un format de portes obertes. Començarà a les 10h, amb tallers infantils al carrer i, després dels parlaments oficials, hi podrà entrar tothom per conèixer les noves instal·lacions a partir de les 11h.

Amb l’ampliació la biblioteca compta amb 811,58m², cosa que implica un increment de 335m² respecte de l’equipament anterior. S’hi ha guanyat una planta baixa que acull l’espai infantil, la sala de premsa i revistes, un espai d’exposicions i un altre per a consignes.

D’altra banda, la segona planta acull un espai per a l’estudi, una sala de formació, un espai de treball intern i la sala polivalent.

Qui era Neus Català?

La biblioteca també acollirà un fons especial sobre holocaust i nazisme, que servirà per a mantenir la memòria històrica i el record d’aquells que van patir la repressió, la tortura i el genocidi del nazisme. "La memòria és l'arma més poderosa contra la injustícia i l'opressió", deia Neus Català, activista i supervivent dels camps de concentració.

A Catalunya, nombroses localitats reten homenatge a Neus Català dedicant-li carrers o places. És el cas de Gavà o Sant Adrià de Besòs, pel que fa als primers; i el de Rubí pel que fa a les segones.

Per què la biblioteca ha trigat a obrir cinc anys

Les obres s’han allargat gairebé cinc anys, un termini molt per sobre de la previsió inicial pensada pel 2018 amb la primera licitació. Aquesta, però, va quedar deserta al no comptar amb cap empresa que hi presentés una oferta. No va ser fins 2020 quan es va adjudicar el contracte definitiu, signatura del qual va tenir lloc al mes de juny.

Les obres, finalment, van començar el juliol del mateix any amb un termini d’execució inicial de deu mesos. Malgrat això, l’increment desproporcionat dels costos de la matèria primera (a causa de la pandèmia i, seguidament, de la guerra a Ucraïna), així com les dificultats en el subministrament i el transport dels materials, han provocat diversos retards.

Javier Silva, alcalde de Polinyà, es mostra satisfet per veure el projecte cristal·litzat amb la seva inauguració. “Per fi inaugurem la biblioteca i treballarem per tal de proporcionar un servei modern i funcional que converteixi l’equipament en un referent cultural i un motiu d'orgull per a tot Polinyà”.

El cost de les obres

El projecte ha tingut un cost total d’1.145.444,64€, el qual ha comptat amb diverses subvencions per a sufragar l'obra. Una d’aquestes és la de la Diputació de Barcelona, que ha aportat 93.586,40€, a més de ser la institució amb la qual l'Ajuntament del municipi gestionarà l'equipament.