15/12/2020 12:01 h.

Gestió emocional i comunicació amb les famílies

Comparteix

Vetllem perquè les persones usuàries puguin tenir les trucades telefòniques i videotrucades amb la família i per la seva socialització.

En aquests moments tan incerts i amb un nou estat d’alarma establert pel Reial Decret  926/2020, de 25 d’octubre, s’han complert els 9 mesos de pandèmia del Covid-19. Els Centres Residencials d’Estades Temporals i el Servei d’Atenció d’Urgències a la Vellesa (SAUV) seguint les directrius del Departament de Salut en relació amb el coronavirus i sempre que les condicions ho aconsellin, valora les sol·licituds d’ingressos tenint en compte la idoneïtat de cada programa a les necessitats i/o situacions d’emergència de les famílies cuidadores i en el cas del SAUV, per aquelles persones usuàries que es trobin en una situació d'abandonament, indefensió o desemparament fins que el seu municipi trobi un recurs definitiu.

Ara, més que mai, la comunicació entre famílies cuidadores i persones usuàries o bé entre persones usuàries i professionals resulta cabdal. Estem treballant i esforçant-nos, cada dia, per gestionar la salut emocional de totes les persones afectades establint una bona comunicació amb les famílies cuidadores.

Trucades telefòniques i videotrucades

A més de mantenir les trucades telefòniques a les unitats residencials i/o de convivència, també s’han establert les videotrucades amb les famílies a través de l’aplicació de Whatsapp.

Aquesta és una estona anhelada per a tothom; famílies, persones usuàries i professionals del Centre. Totes elles gaudeixen d’aquestes estones per deixar constància que tot va bé. 

Les famílies ens deixen un telèfon de contacte i acordem un dia i hora de la setmana per fer la trucada i deixem oberta la possibilitat de fer videotrucades en altres moments, quan hi ha aniversaris o sempre que ho sol·liciten.

Els professionals aprofiten aquestes trucades per enviar fotografies del seu familiar, (fotos d’aniversaris, activitats, teràpies, etc.), perquè d’aquesta manera poden veure com les persones estimades gaudeixen de diferents moments i de la relació o vincle que s’ha establert amb la resta de persones que conviuen al Centre durant tota l’estada. Compartir imatges amb les famílies cuidadores crea un vincle més estret i de confiança entre els i les professionals i els seus familiars.

Aquest canal de comunicació permet a la persona usuària un contacte visual, on poder escoltar i veure els familiars millorant així l’estat anímic i emocional minimitzant els efectes negatius de la separació temporal. Creiem que és una eina molt positiva ja que tant les persones usuàries com les famílies cuidadores estan molt agraïdes amb aquest tipus de contacte, a més d’escoltar la veu poden veure les expressions facials, l’aspecte físic i el llenguatge no verbal que es transmet. En definitiva, les noves tecnologies han proporcionat una manera diferent de comunicar-se amb el Centre, i encara que no sigui de forma presencial els hi ajuda a sentir als seus familiars més a prop i saber que encara que estiguin lluny estan amb elles.

Cada unitat residencial disposa d’una graella, on figura el nom i cognom de les persones usuàries i els telèfons de contacte amb els seus familiars, indicant 2 dies a la setmana per fer videotrucada i registrant-la, posteriorment, al curs clínic del programa de gestió hospitalària SAP.  

La socialització de les persones usuàries

Aquest és un altre procés clau per a mantenir un bon nivell de salut emocional i una connexió amb el mon que envolta totes les persones usuàries dels nostres serveis temporals al Centre Respir.

Tot i que el personal assistencial, terapèutic i rehabilitador del Centre les estimula diàriament hem de tenir en compte que la família cuidadora, i en cas que no hi hagi els professionals del Centre, són els principals agents socialitzadors de les persones grans i de les persones amb discapacitat intel·lectual. És de vital importància mantenir aquests vincles mitjançant totes les eines que tinguem a l’abast.

Per afavorir l’apropament emocional, s’ofereix a les persones usuàries la possibilitat de portar del seu domicili objectes personals que mantinguin viu el record familiar amb un vincle especial i personal com són les fotografies, objectes decoratius, llibres, etc.

Quan les condicions permeten realitzar visites al Centre, hem confeccionat un procediment que recull les pautes que han de seguir totes les visites al Centre residencial:

  • Les visites són setmanals, amb un màxim de 3 familiars per visita.
  • Els familiars han de reservar amb cita prèvia amb les Treballadores Socials els dies i hores de la visita, ja que no es poden fer més de 2 visites a la vegada.
  • Els familiars han de respondre un qüestionari en fer la reserva, i un altre en arribar al Centre amb control de la temperatura per fer la visita, prèviament a tenir contacte amb la persona usuària.
  • Durant la visita han de portar mascareta i mantenir la distància de seguretat de 2 metres, tot el temps que estan en companyia.
  • No poden portar menjar o beure a la persona usuària.

En aquells períodes que no podem rebre visites al Centre o tenim alguna zona vermella, mantenim el contacte familiar a través dels telèfons mòbils per fer les videotrucades quan ho sol·liciten o bé trucada telefònica, segons ho requereixin (hi ha familiars o bé persones usuàries que els resulta més fàcil fer una trucada telefònica perquè s’entenen millor, ho valoren més i així ho respectem).

D’altres famílies o persones usuàries agraeixen no tenir establert un calendari de trucades i fer-ho en el moment que els hi va millor de forma totalment improvisada.

Finalment, deixar constància que, en tot moment, les famílies poden trucar-nos per demanar informació sobre la persona usuària i parlar amb el/la professional referent de qualsevol informació de tipus mèdic, cures, assistencial, pertinences, activitats, menjar, etc.