12/03/2024 15:25 h.

Nou estudi de l'Observatori de Cooperació Descentralitzada sobre el potencial dels governs locals per enfortir les polítiques de pau

En el marc de la jornada "Iniciatives locals de pau i cooperació descentralitzada", la Diputació de Barcelona ha presentat aquest dimarts, al Pati Manning de Barcelona, el nou estudi de l'Observatori de Cooperació Descentralitzada UE-AL: "Guia per a les agendes locals de pau i cooperació descentralitzada. Orientacions per a l'enfortiment de les polítiques locals de pau".

Aquesta nova guia de la Diputació de Barcelona s’ha presentat durant la jornada "Iniciatives locals de pau i cooperació descentralitzada"

En el marc de la jornada "Iniciatives locals de pau i cooperació descentralitzada", la Diputació de Barcelona ha presentat aquest dimarts, al Pati Manning de Barcelona, el nou estudi de l'Observatori de Cooperació Descentralitzada UE-AL: "Guia per a les agendes locals de pau i cooperació descentralitzada. Orientacions per a l'enfortiment de les polítiques locals de pau".

La publicació, que ha elaborat el Centre de Recerca Gernika Gogoratuz amb la col·laboració de l'Institut Català per la Pau (ICIP), mostra el potencial de les autoritats locals i regionals de la Unió Europea i d’Amèrica Llatina a l’hora de dissenyar, implementar i enfortir les polítiques públiques locals de pau.

En un context internacional com l’actual, amb més conflictes oberts al món des de la fi de la Segona Guerra Mundial, les polítiques tradicionals de pau i els mecanismes legals per limitar la violència han quedat del tot obsolets. Entre d’altres motius, segueix predominant un concepte limitat de la pau, associat tan sols a contextos bèl·lics, i cal que els actors subestatals institucionalitzin, en aquest àmbit, les polítiques públiques.

Enfortir la cooperació descentralitzada

L’estudi presentat, després de sistematitzar multitud d’iniciatives d’Europa i d’Amèrica Llatina, moltes de les quals a Colòmbia, afirma que la cooperació descentralitzada, malgrat que és un àmbit de treball encara per explorar, esdevé un instrument que, amb noves propostes, pot contribuir de manera efectiva a la construcció de la pau territorial.

A més a més, tot i que les polítiques de pau i de seguretat no son competència dels governs locals, la guia també recomana impulsar una agenda local de pau pròpia per part de les xarxes europees i llatinoamericanes de municipis i regions, perquè la cooperació descentralitzada no quedi supeditada exclusivament a les agendes estatals o de xarxes internacionals d’Estats.

D’altra banda, l’estudi ressalta la importància de la participació directa de la població interessada o afectada per conflictes com un element característic de la cooperació descentralitzada que altres nivells de cooperació també haurien de tenir en compte.

L’Observatori de Cooperació Descentralitzada UE-AL liderat per la Direcció de Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona va ser fundat l’any 2005 com a instrument per impulsar, estudiar i millorar la cooperació descentralitzada entre la UE i AL. Entre les seves línies de treball hi ha l’anàlisi, la investigació i la generació de coneixement i la línia d’intercanvi i debat.