17/04/2024 11:00 h. - Servei de Premsa

L'Ajuntament de Santa Maria de Besora ja disposa de la memòria de la Recerca historicoarqueològica del conjunt monumental del castell

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l’Ajuntament de Santa Maria de Besora la memòria de la Recerca historicoarqueològica del conjunt monumental del castell de Besora.

El castell s’emplaça al cim planer del turó al qual dona nom, situat a ponent del poble de Santa Maria de Besora. Declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), està format per les restes de l’església, al sud-est de l’antic recinte, i altres estructures mig colgades al nord-oest. És propietat de la Fundació Privada del Conjunt Monumental del Castell de Besora, en la qual participa l’Ajuntament com un dels seus patrons. L’indret va ser ocupat en època ibèrica a l’entorn dels segles III-I aC i va esdevenir una fortalesa important durant l’època medieval. A mitjan segle XIV, els senyors de Besora van passar a residir al castell de Montesquiu i el lloc va tenir una important ocupació militar durant les guerres carlines del segle XIX.

La recerca dona continuïtat i suport al projecte d’investigació arqueològica que des de l'any 2005 s'està duent a terme al castell, ara centrada en la zona de la necròpolis entre el castell, l'església i el seu cementiri, i com a estudi previ de les obres de consolidació, restauració i posada en valor d’aquells àmbits del conjunt monumental. Des del 2018, la Diputació de Barcelona, a través del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL), col·labora, tant tècnicament com econòmica en les campanyes d’excavació arqueològica i de restauració del castell; el 2003, tècnics d’aquest servei ja hi van fer una visita per elaborar propostes de cara a la seva recuperació.

La intervenció arqueològica ha permès ampliar el coneixement de les estructures associades a l’espai que donaria accés a l’església i al cementiri. S’ha  documentat la presència de nous enterraments fora de l’àmbit del cementiri parroquial, d’època moderna. Les restes estudiades corresponen a tres individus femenins adults en connexió anatòmica i les restes desarticulades de com a mínim a dos més d’indeterminats. La presència d’aquestes inhumacions sembla indicar que la necròpolis medieval s’estenia més cap a l’oest, desconeixent a hores d’ara els seus límits reals.

El treball ha estat supervisat pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL) i ha tingut un cost de 6.000 € IVA inclòs.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 11 "Ciutats i comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Conjunt monumental del castell de Besora. Foto: Cesc Busquets

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.