Economia - Consum - 14/03/2024 10:00 h. - Núria Peláez

15 de març, Dia del Consumidor

El comerç de proximitat genera només un 6% del total de reclamacions de consum

Dels 1.352 expedients de consum que es van iniciar el 2023 a les Unitats Mòbils de Consum de la Diputació de Barcelona o als ajuntaments, només un 6% eren relacionats amb el comerç de proximitat. Aquest tipus de reclamacions, a més, acostumen a tenir una ràpida resolució. És un dels avantatges del consum de proximitat, que la Diputacio de Barcelona vol posar en valor amb la campanya “El consum responsable és a prop teu”.

Amb motiu del Dia del Consumidor, que es commemora el 15 de març, la Diputació de Barcelona ha engegat la campanya “El consum responsable és a prop teu”, que vol sensibilitzar la ciutadania sobre els avantatges d’apostar pel consum de proximitat. Un d’aquests beneficis és la menor conflictivitat: només el 6% de les reclamacions iniciades l’any passat a les Unitats Mòbils de Consum de la Diputació de Barcelona o als ajuntaments tenien el seu origen en el comerç de proximitat.

Així, les reclamacions de consum generades pel comerç de proximitat són proporcionalment molt baixes en relació al nombre d’operacions i, en la majoria dels casos, tenen una ràpida resolució mitjançant la mediació o l’arbitratge de consum, mecanismes de resolució alternativa de litigis facilitats per les oficines municipals d’informació al consumidor (OMIC).

“Reivindiquem la pràctica tradicional d'acudir als establiments situats a l'entorn més proper, al nostre barri o als carrers comercials de la nostra ciutat i a la preferència per adquirir productes i serveis de proveïdors locals”, explica la diputada de Comerç  i Consum de la Diputacio de Barcelona, Olga Serra. 


Els beneficis del consum de proximitat

El consum de proximitat permet fer un consum més reflexiu i pràctic i redueix la despesa en transport o combustible, ja que no cal fer grans desplaçaments per comprar. A més, comprar localment fomenta la connexió entre els consumidors i els productors o proveïdors de serveis, ajudant a establir relacions de confiança i garantint als clients un assessorament personalitzat.

D’altra banda, els productes locals són frescos i d'alta qualitat, ja que es comercialitzen directament des del productor al consumidor, minimitzant el temps entre la collita o la producció i la compra. Els proveïdors locals sovint ofereixen productes únics i artesanals que poden no estar disponibles en cadenes de subministrament més grans.

Pel que fa all medi ambient, el consum de proximitat redueix la necessitat de transportar béns a llargues distàncies, cosa que disminueix la petjada de carboni associada amb el transport. Aquest tipus de consum permet també reduir l'ús de plàstics, ja que els productes necessiten menys embolcalls en ser produïts i distribuïts a l'entorn proper.

Un sector feminitzat i atomitzat

En triar productes i serveis de proveïdors locals, els consumidors contribueixen directament al desenvolupament econòmic del seu entorn i afavoreixen el treball de petits productors de la de la zona, contribuint també a fixar població als municipis més petits i nuclis rurals.

Les dades d’afiliats a la seguretat social de la província de Barcelona en la categoria de Comerç al detall mostren que es tracta d’un sector molt feminitzat (60,49% de dones front al 48,24% de dones al total de sectors) i amb un elevat percentatge d’autònoms (19,78% front al 14,06% del total). El sector ha recuperat els nivells prepandèmia, amb més de 260.000 afiliats, el que suposa un creixement de l’1,21% respecte el 2019 i un 9,32% dels afiliats totals a la seguretat social.

 

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Una de les imatges de la campanya "El consum responsable és a prop teu". Imatge: Diputació de Barcelona D'esquerra a dreta, la diputada delegada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra; el president delegat de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública, Josep-Ramon Mut; i el diputat adjunt de l'àrea, Sam Núñez, amb imatges de la campanya. Foto: Judit Contreras / Diputació de Barcelona D'esquerra a dreta, la diputada delegada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra; el president delegat de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública, Josep-Ramon Mut; i el diputat adjunt de l'àrea, Sam Núñez, amb imatges de la campanya. Foto: Judit Contreras / Diputació de Barcelona

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.