21/03/2024 12:15 h. - EDGAR MATA ROCA

El ple de la Diputació de Barcelona ha aprovat el Programa Sectorial de Millora de camins municipals per a tot el mandat

El ple de la Diputació de Barcelona ha aprovat, aquest dijous, amb els vots de tots els grups polítics, el Programa Sectorial de Millora de camins municipals, que compta amb un pressupost de 40 de milions pel període 2024-2027. Així la corporació destinarà 10 milions d’euros anuals als ajuntaments de la província de menys de 20.000 habitants per tal de millorar els camins públics d’ús públic de la demarcació.

Amb aquest nou programa, els ajuntaments de la província rebran ajuts per la millora de camins del municipi o que donin servei al municipi, uns camins que han d’estar fora de l’àmbit urbà i que han de ser aptes per al trànsit rodat motoritzat. Així mateix, els ajuts també podran tenir com a finalitat les assistències tècniques destinades a la redacció dels documents necessaris i a les direccions d’obra associades.

Amb la voluntat de promoure l’execució d’actuacions de millora de camins no previstes inicialment pels pressupostos municipals, aquest nou programa té l’objectiu d’afavorir la reactivació econòmica i la competitivitat de l’economia local mitjançant la millora dels accessos a explotacions agrícoles o industrials, punts turístics i d’altres serveis o equipaments.

També té la finalitat de facilitar la connectivitat entre diferents nuclis de població disseminats, masies o petites barriades, entre d’altres; de millorar l’accessibilitat al medi natural i rural i de garantir una circulació segura.

Distribució dels ajuts

Els 40 milions d’euros s’han distribuït entre els ajuntaments en base als quilòmetres de camins de cada municipi, a partir dels catàlegs i inventaris de camins municipals redactats per la pròpia Diputació. En el cas d’aquells municipis que no disposen d’aquests estudis s’ha aplicat una fórmula aproximativa de densitat mitjana de camins aptes per a trànsit rodat en entorn no urbà.

És per aquest motiu que els municipis fins a cinc quilòmetres de camins municipals reben un ajut de 5.000 € cadascun dels quatre anys que dura el Programa. D’altra banda, els municipis amb una longitud de camins municipals d’entre sis i deu quilòmetres compten amb una partida de 10.000 € per cada any.

Finalment, pels municipis amb més de deu quilòmetres de camins municipals s’ha establert, per cadascun dels quatre anys, un import mínim de 10.000 € que es complementa amb un criteri objectiu d’importància social i econòmica dels camins en l’àmbit municipal. Aquest criteri permet que els municipis amb més camins i menys població rebin més suport.

Pel que fa a l’execució dels projectes de millora dels camins públics d’ús públic, la despesa de cada anualitat es pot executar en el període global de l’1 de gener de 2024 a 31 de desembre de 2027. No obstant s’estableixen quatre períodes de justificació, que van del 2 de gener al 31 de març de l’any següent a la corresponent anualitat.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 3 “Salut i benestar”, 11 “Ciutats i comunitats sostenibles” i 16 “Pau, justícia i institucions sòlides”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.