08/11/2022 12:10 h. - Servei de Premsa

Jornada ‘Alimentem Barcelona’ per promoure estratègies alimentàries locals

Aquest dijous, 10 de novembre, se celebrarà la jornada ‘Alimentem Barcelona’ a Can Comas, la seu del Parc Agrari del Baix Llobregat. L’acte vol promoure polítiques alimentàries locals, així com una alimentació més saludable, sostenible i segura. S’emmarca en l’estratègia BCN Smart Rural, un projecte cofinançat per la Diputació de Barcelona i els fons FEDER de la Unió Europea.

Catalunya no disposa de prou terres per ser autosuficient en termes alimentaris. Tal com va quedar de manifest al tercer tastet de dades de BCN Smart Rural, només podria alimentar un 44% de la seva població amb aliments de proximitat. Unes xifres que s’agreugen quan mirem les comarques barcelonines.

Catalunya disposa d’una estratègia alimentària de país des de 2021, però cap poble o ciutat de les comarques barcelonines en té cap d’aprovada ni en procés d’implementació. Per això, cal reflexionar sobre les implicacions de no tenir una planificació alimentària a nivell local i de mantenir una greu dependència de l’exterior.

La Diputació de Barcelona organitza una jornada per ajudar els ens locals que desitgen garantir l’abastiment de la població amb aliments de proximitat i destacar les millors estratègies alimentàries implementades a nivell municipal, regional, estatal i internacional. Amb aquest objectiu s’ha elaborat la guia pràctica ‘Alimentem Barcelona’, una publicació digital elaborada per tres experts en la matèria: la cap de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació de Barcelona i coordinadora de l’estratègia BCN Smart Rural, Sònia Callau; el cofundador i primer director del Parc Agrari del Baix Llobregat, Josep Montasell; i la professora de la Universitat de Girona i consultora de projectes de dinamització agroalimentària, Anna Roca.

La jornada la inaugurarà el diputat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis Forestals, Valentí Junyent; la presidenta del Parc Agrari del Baix Llobregat, Eva Martínez; i la coordinadora tècnica del Consell Català de l’Alimentació del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, Laia Camps.

A continuació, tres experts reflexionaran sobre l’estat dels sistemes alimentaris a escala global i el seu impacte a escala local. Es tracta del director general d’Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural del Govern de les Illes Balears, Fernando Fernández, que parlarà de les conseqüències de l’emergència climàtica en la producció alimentària; el coordinador general del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, Oriol Estela, que abordarà la importància de no improvisar; i el membre de la Comissió Permanent Nacional d’Unió de Pagesos, Josep Carles Vicente, que reflexionarà sobre si Barcelona és terra pagesa o no ho és.

A la tercera part de la jornada s’exposaran diverses actuacions que s’estan portant a terme des de l’àmbit ciutadà i institucional. Hi participaran membres de Xarxa Pagesa, Col·lectiu Eixarcolant, Consorci del Lluçanès, el Quall, Ecocentral, Hortec, Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central, Fundació Espigoladors.

La clausura anirà a càrrec del cap de l’Oficina de Prevenció Municipal d’Incendis Forestals i Desenvolupament Agrari de la Diputació de Barcelona, Jaume Minguell, que concretarà els recursos que ofereix la corporació als ens locals per dissenyar i implementar estratègies alimentàries als municipis.

Hi haurà una atenció als mitjans de comunicació per part del diputat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis Forestals, Valentí Junyent (10h) i, a continuació (10.30h), de la coautora de la guia i coordinadora de l’estratègia BCN Smart Rural, Sònia Callau.

Per inscriure’s a la jornada, cal omplir aquest formulari. Podeu confirmar la vostra assistència enviant un correu a premsa@diba.cat, indicant el vostre nom, DNI i mitjà.

Podeu consultar aquí el programa complet de la jornada.

ATENCIÓ A MITJANS - JORNADA ALIMENTEM BARCELONA

Dia: dijous, 10 de novembre

Hora: 10h

Lloc: Can Comas (Parc Agrari del Baix Llobregat). Camí del Sorral, El Prat de Llobregat

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.