27/03/2024 12:09 h. - Servei de Premsa

L’Ajuntament del Masnou mesura la concentració de gas radó a una desena d’equipaments municipals

L’estudi, elaborat durant tres mesos amb el suport tècnic de la Diputació de Barcelona, ha detectat nivells superiors als de referència a dos equipaments on el consistori del Maresme ja està aplicant mesures correctores.

L’Ajuntament del Masnou ha mesurat aquest hivern, durant tres mesos i de manera constant, la concentració de gas radó en deu equipaments ubicats a diferents zones del terme municipal. En total, es van col·locar 122 detectors en diferents sales i espais d’aquests edificis amb el suport tècnic de la Diputació de Barcelona.

Aquests equipaments han estat el Casal de la Gent Gran Can Mandri, l’Escola Bressol Municipal Sol Solet, el Complex Esportiu Municipal Casa del Marquès, l’Escola Francesc Ferrer i Guàrdia, el Mercat Municipal, l’Escola Marinada, l’Espai Escènic Ca n’Humet, la Comissaria de la Policia Local del Masnou i l’Escola Bressol Municipal la Barqueta.

Del total de sensors, només dos han donat resultats superiors al nivell de referència de la mitjana anual (300 Bq/m³), fixat pel Reglament sobre protecció de la salut contra riscos derivats de l’exposició a radiacions ionitzants (RD 1029/2022).

Els espais on s’ha detectat una concentració més gran de radó són el vestuari dels treballadors i treballadores del Complex Esportiu Municipal (512 Bq/m³), situat en un soterrani del pavelló més antic de l’equipament, i un despatx del Casal de la Gent Gran Can Mandri (414 Bq/m³).

L’Ajuntament ja ha implantat mesures preventives en aquests espais. El soterrani del Complex Esportiu afectat deixarà d’utilitzar-se fins que no s’hi executi la intervenció recomanada pel mateix estudi, que dictamina que ningú no hauria d’estar-se més de 50 hores a l’any en aquesta sala.

La mesura correctora proposada és excavar una arqueta sota el terra del soterrani, en contacte amb el subsol i permeable als gasos. Així, aquesta cavitat captarà el gas radó que emet el terreny i l’evacuarà a través d’un conducte que farà de xemeneia. Això ha de provocar que el gas deixi d’acumular-se al soterrani.

La solució que es proposa al despatx del Casal de la Gent Gran és ventilar sovint l’espai, aprofitant que té finestres, o instal·lar-hi un sistema de renovació de l’aire que garanteixi la sobrepressió a la sala. L’estudi recomana la mateixa mesura, ventilar sovint, en dos espais més que no superen el límit de referència però que s’hi acosten. L'un és una altra sala del mateix Casal (239 Bq/m³), i l’altre, l’oficina d’atenció ciutadana de la comissaria de la Policia Local (287 Bq/m³).

L'estudi elaborat aquest hivern el va sol·licitar l’Ajuntament del Masnou a l’Oficina Tècnica d’Avaluació i Gestió Ambiental de la Diputació de Barcelona, que el va encarregar a l’empresa especialitzada Tüv Nord Acpro. El Masnou ha estat el primer municipi de la província que ha sol·licitat a l’ens provincial que es realitzi un estudi de concentració de gas radó.

El suport de la Diputació de Barcelona a aquest estudi s’ha fet a través del recurs del Catàleg de serveis Estudis de la qualitat de l’aire, que té per objectiu donar suport a la gestió municipal dins l’àmbit de la contaminació atmosfèrica. En el cas del mesurament de la concentració del gas radó, la idea és sempre fer-ho en llocs de pública concurrència o espais de treball.

L’Ajuntament del Masnou ha tornat a sol·licitar a l’ens provincial mesurar el proper hivern la concentració del gas en els mateixos equipaments, especialment a les sales on se n’ha detectat la concentració més gran, per tal de comprovar si les mesures correctores funcionen.

El consistori del Maresme ha endegat aquestes actuacions en compliment de la moció que va aprovar el Ple Municipal el 22 de desembre del 2022 i d'acord amb el mapa del potencial del radó a Espanya elaborat pel Consell de Seguretat Nuclear (CSN, 2017) com una de les eines del Pla nacional d’actuació contra el radó.

Gairebé tota la comarca del Maresme és una de les zones que el CSN ha declarat d’actuació prioritària. Són els territoris de l’Estat espanyol en què, per les seves característiques geològiques, tenen més risc de concentració de radó i és més probable trobar-hi edificis amb nivells elevats d’aquest gas.

El radó, un gas radioactiu que es produeix al sòl de manera natural

El radó és un gas radioactiu que es produeix al sòl de manera natural, en desintegrar-se l’urani que contenen algunes roques, com les de granit i pissarra, entre d'altres. És un gas incolor, insípid i sense olor, així que passa completament desapercebut. L’exposició a aquest gas és considerada un problema de salut pública.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que entre un 3 i un 14% dels casos de càncer de pulmó són atribuïbles al radó residencial. Per tant, segons aquestes xifres, el radó seria la segona causa de càncer de pulmó, després del tabac, i la primera entre les persones no fumadores.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i Benestar”, número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles” i número 13 “Acció climàtica”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

El Maresme es troba en una de les àrees de Catalunya amb més risc de concentració de radó, segons el Consell de Seguretat Nuclear. Foto: CSN 2017

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.