08/07/2024 11:19 h. - Beatriu Sanchís

L’exposició “Estiueig de proximitat” mostra el llegat arquitectònic dels primers estiuejants a Esplugues de Llobregat

• L'exposicio itinerant “Estiueig de proximitat, 1850-1950”, dedicada a l'origen i el llegat del primer turisme, s’ha inaugurat a Can Tinturé del Museus d’Esplugues de Llobregat, el passat divendres 5 de juliol
  • La mostra, coproduïda per la Diputació de Barcelona i els museus d’Arenys de Mar i de la Nàutica del Masnou, es pot visitar fins al 27 d’octubre amb un àmbit específic amb objectes i fotografies on es pot resseguir l’evolució de l’estiueig en diverses zones d’Esplugues, des de l’últim terç del segle xvııı i fins a mitjans del segle xx.

“Estiueig de proximitat, 1850-1950” -premi a millor exposició temporal del 2021 per l’Associació de Museòlegs de Catalunya (AMC)-, està concebuda a partir dels treballs de recerca del seu comissari, Joaquim Maria Puigvert, en l’àmbit de la salut i l’estiueig i de la recerca realitzada en les col·leccions dels museus de la Xarxa de Museus Locals i els fons fotogràfics de la Xarxa d’Arxius Municipals.

La inauguració va comptar amb l’assistència del diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Pau Gonzàlez, acompanyat per la tinent d'alcaldia, Montse Zamora, i la regidora de Patrimoni cultural i Memòria Democràtica de l'Ajuntament d'Esplugues, Maribel Aguilera. El diputat de Cultura va destacar que "aquestes exposicions que ens expliquen la història recent dels nostres pobles i ciutats ens permeten seguir les traces del seu passat i fer memòria col·lectiva i comunitària a través de la cultura. Gonzàlez va subratllar també que la mostra ens apunta la tendència que seguirà el turisme del futur i les seves conseqüències socials i ambientals, tant positives com negatives".

El comissari, Joaquim Maria Puigvert, va oferir una conferència en què va descriure l'evolució social de l'estiueig.

Esplugues, estiueig proper acollidor i familiar

El recorregut de l’exposició està dividit en vuit àmbits que permeten entendre totes les implicacions socials d’aquest fenomen, les problemàtiques i els avenços socials derivats de l’estiueig.

A més, es dedica un apartat a les especificitats locals, que en el cas d’Esplugues de Llobregat mostra fotografies de l’Arxiu Municipal, on es pot resseguir l’evolució de l’estiueig en diverses zones del municipi, primer com a segona residència de les classes aristòcrates barcelonines, l’últim terç del segle xvııı, després de famílies de la burgesia i de professions liberals, ja entrat el segle xıx, i la creació de les primeres urbanitzacions, els anys 20 del segle xx , que les dècades següents esdevindrien zones residencials, fins la concessió de la llicència per obrir el primer càmping l’any 1959.

Catàleg i vídeos accessibles

Com activitats complementàries, l’exposició programa l’activitat familiar “Com sona l’estiu” a càrrec del músic i artista plàstic, Pol Aumedes, amb un taller que vincula l’exposició amb el paisatge sonor que evoca, dissabte 21 de setembre, en dues sessions, a les 10.30 h i les 12 h. A més, hi haurà una visita dinamitzada per a públic familiar, dissabte 12 d’octubre a les 11 h.

Les activitats són gratuïtes amb reserva prèvia al telèfon 934 700 218 o al correu museus@esplugues.cat.

La mostra es completa amb un catàleg que documenta el seus continguts i perquè sigui més accessible, el programa La Mirada Tàctil ha produït uns vídeos per a les persones amb dificultats auditives i sensitives, en què es presenta la informació en llenguatge de signes per a la comunitat sord signant i subtitulat per a la comunitat sorda oralista.

Esplugues de Llobregat, tretzè municipi de la itinerància

“Estiueig de proximitat, 1850-1950” s’estarà a Can Tinturé del Museu d’Esplugues del 5 de juliol al 27 d’octubre de 2024. Aquesta serà la tretzena itinerància d’un recorregut que es va iniciar l'estiu de 2021 amb la inauguració al Museu d'Arenys de Mar i fins a la data s'ha pogut veure en els següents equipaments: Museu Municipal de Montmeló, Thermalia de Caldes de Montbui, Museu Torre Balldovina de Santa Coloma de Gramenet, Espai Casinet del Masnou, Sala d’exposicions de l’Ajuntament Vell de Calella, Museu Palau Mercader de Cornellà de Llobregat, Museu d’Art de Cerdanyola, Museu Arxiu Tomàs Balvey de Cardedeu, Museu de Gavà, Museu Abelló de Mollet del Vallès i el Museu Arxiu de Vilassar de Dalt.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Cartell de l'exposició "Estiueig de proximitat". Exposició "Estiueig de proximitat" a Esplugues de Llobregat. Església i entorn. Imatge: Aj. Esplugues de Llobregat Visitants durant la inauguració de l'exposició "Estiueig de proximitat" a Esplugues. Imatge: Diputació de Barcelona El diputat de Cultura, Pau Gonzàlez, a la inauguració de la mostra a Esplugues. Imatge: Diputació de Barcelona

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.