04/06/2024 10:00 h. - Mar Loire

La Diputació de Barcelona restaura l’ecosistema forestal d'un terreny de Maials, afectat per l’incendi del 2019

El projecte, desenvolupat amb la Universitat de Barcelona, s'ha realitzat  a la finca de Mas de Noguers

La Diputació de Barcelona, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona, ha posat en marxa un projecte innovador de restauració a la finca de Mas de Noguers, propietat de l’ens provincial, situada al sud del municipi de Maials (Segrià). Una tercera part dels terrenys, 110 de les 359 hectàrees, va ser devastada per l’incendi forestal que va arrasar la Ribera d’Ebre el juny de 2019.

En aquesta zona, s’hi han plantat 1.000 savines, 200 aladerns i 200 llentiscles, que s’han repartit en 4,6 hectàrees de l’àrea cremada. L’equip tècnic va descobrir que abans del foc hi havia una important presència de savines (Juniperus phoenicea) a la finca. A causa de la dificultat de la seva recuperació natural i el fet de ser una espècie emblemàtica en aquests ecosistemes, va proposar crear un nucli de dispersió dins de l'àrea cremada per afavorir-ne la repoblació. També va recomanar el reforç d'altres espècies arbustives com l’aladern (Rhamnus alaternus) i el llentiscle (Pistacia lentiscus).

La plantació s’ha dut a terme aquest hivern amb la col·laboració del viver del Centre per a la Investigació i l’Experimentació Forestal de València, que ha subministrat els arbres. S’han utilitzat savines de dues anyades diferents per estudiar quina s’hi adapta millor i s’han col·locat protectors en la meitat dels exemplars per analitzar el seu impacte en el creixement. Les plantes s’han distribuït en grups de 15, amb combinacions variades d’espècies i edats, en nou polígons definits per un estudi de la Universitat de Barcelona, com els més idonis per a la plantació.

Supervivència i resiliència

Tot i que, fins ara, la climatologia ha estat favorable, amb precipitacions regulars, el projecte també inclou mesures de suport com el reg durant l’estiu per garantir la supervivència dels arbres. A més, els investigadors de la Universitat de Barcelona mesuraran les plantes tant en alçada com en diàmetre aquesta tardor i el proper any, per determinar no només el grau de supervivència, sinó també quines espècies i condicions s’adapten millor.

Durant la plantació, es va observar la regeneració natural del pi blanc (Pinus halepensis), que predominava en la zona abans de l’incendi. Encara que la seva densitat és baixa, aquesta recuperació espontània és un senyal positiu de la resiliència dels boscos de la finca. Per afavorir el creixement dels arbres, els treballs de reforestació s’han realitzat sense l’ús de maquinària pesada, evitant danys addicionals al terreny i les plantes.

Les accions de la Diputació de Barcelona en matèria de restauració forestal responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible ODS) número 13 “Acció climàtica” i número 15 “Vida terrestre”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Plantacio de savines a Maials. Foto: Beatriz Duguy / Universitat de Barcelona

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedemos las imágenes (vídeo y fotografías) a los medios de comunicación que quieran hacer uso de ellas, siempre y cuando se cite la fuente y exclusivamente para contextualizar esta noticia.