12/04/2024 08:30 h. - Beatriu Sanchís

Torna el “El Palau Güell secret” per descobrir espais de l’obra mestra de Gaudí

• La visita, plena de sorpreses, inclou ara en primícia una estança molt singular. Es tracta de l’antiga cambra del cotxer, transformada entre 1938 i 1942 en calabós de la comissaria del llavors anomenat popularment Barri Xino.
  • Les estances que s'obren acostumen a estar tancades al públic

Aquest dissabte, 13 d’abril, tornen les noves visites guiades del Palau Güell secret, un recorregut per espais ocults i tancats a la visita pública. L'activitat, plena de sorpreses, inclou ara en primícia una estança molt singular. Es tracta de l’antiga cambra del cotxer dels Güell, transformada entre 1938 i 1942 en calabós de la comissaria del llavors anomenat oficialment Districte Cinquè, i popularment Barri Xino. A les parets d’aquesta cambra, els detinguts hi varen deixar nombroses inscripcions que reflecteixen d’una manera molt colpidora aquells temps convulsos i de repressió.

Al llarg del recorregut per indrets recòndits s'anirà enfilant la història i vida quotidiana de la família Güell. Veure el Palau a la penombra, amb un grup de només deu persones, entrar al despatx i la biblioteca personal d'Eusebi Güell, contemplar la sala de confiança des del trifori superior, escoltar l'orgue a la balconada del costat o gaudir de la vista enlluernadora del terrat il·luminat quan cau el sol sobre Barcelona, són motius suficients per anar a conèixer el Palau Güell d’Antoni Gaudí des d’una nova perspectiva fins ara desconeguda.

La cambra del cotxer dels Güell

És un espai habitualment tancat al públic, a causa de la fragilitat del patrimoni que hostatja i de les seves reduïdes dimensions, ja que fa tan sols setze metres quadrats. Ubicada a mitja alçada entre la planta baixa i les cavallerisses del soterrani, fou concebuda com l’habitatge del cotxer de la família i presenta, a tres de les seves parets, un total de 185 grafits.

En esclatar la guerra l’any 1936, el Palau Güell fou requisat i esdevingué la seu del Sindicat Únic de Serveis Públics de Funcionaris Municipals - Secció Circulació i Guàrdia Urbana, de la CNT. El 5 de maig del 1937, la Generalitat el va protegir com a monument històric, protecció que va perdre al gener del 1939 i no va recuperar fins trenta anys més tard.

La Solidaritat Internacional Antifeixista es feu càrrec de l’edifici al setembre del 1937 i se suposa que en aquell moment ja es va utilitzar la cambra com a espai de detenció. A partir del juliol de 1938, s’instal·là al Palau Güell la comissaria del Districte de Drassanes, i la cambra del cotxer n’esdevingué el calabós.

Diversos grafits fan referència a robatoris o a actes violents i, de vegades, fins i tot manifesten agraïment pel tracte rebut a comissaria. N’hi ha una bona colla que narren detencions per homosexualitat, testimoniant la dura repressió sexual d’aquells temps tan foscos.

Encara que dos terços dels grafits són textuals, moltes vegades reduïts al nom del detingut, n’hi ha d’altres de més gràfics, que representen figures humanes, objectes, calendaris i, fins i tot, un Popeye i una Betty Boop.

Més espais secrets

A part de la cambra del cotxer, aquesta visita també convida el públic a conèixer el despatx d’Eusebi Güell i l’antiga biblioteca, actualment utilitzats com a espais d’administració i serveis, abans de sortir al pati de llevant. S’entra a la sala Guimerà, per veure el balcó de la galeria coberta i les gelosies i es té la possibilitat d’entrar a la balconada superior de la cúpula del saló central, per contemplar de ben a prop la consola i els 1.386 tubs de l’orgue actual. Durant la visita, també es poden veure elements com ara el muntaplats, l’entrada de servei a la capella o l’espai on s’ubicaven les manxes que proporcionaven l’aire per fer sonar l’orgue antic. La visita nocturna el Palau Güell secret és la millor manera d’explorar i conèixer la primera gran obra mestra de Gaudí.

El Palau Güell secret

Dates:   Cada segon dissabte de mes, excepte agost.

Horaris:

D’abril a octubre:

De 20.30 h a 22.30 h Català i anglès

De 20.45 h a 22.45 h Castellà

De novembre a març:

De 18.30 h a 20.30 h Català i anglès

De 18.45 h a 20.45 h Castellà

Només amb reserva prèvia al web.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Espais secrets del Palau Güell. Imatge: Ramon Manent Espais secrets del Palau Güell. Imatge: Ramon Manent Espais secrets del Palau Güell. Imatge: Ramon Manent

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.