30/04/2024 12:10 h. - Dulce Valero

Un projecte apropa els joves del Garraf als cetacis del seu entorn més proper

El treball realitzat amb aquesta prova pilot pels alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Dolors Mallafrè i Ros de Vilanova i la Geltrú, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ha estat reconegut en un acte celebrat avui a la sala de plens de l’Ajuntament.

Alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Dolors Mallafrè i Ros de Vilanova i la Geltrú han estat reconeguts en un acte celebrat avui a la Sala de Plens de l’Ajuntament per la feina feta a través del projecte d’Aprenentatge i Servei ‘Balenes i Dofins a Vilanova i la Geltrú’, que els ha apropat a l’Espai Marí de les Costes del Garraf i a conèixer les vuit espècies de cetacis que formen part del seu entorn.

El projecte, que es realitza gràcies a la Diputació de Barcelona, l’Agenda 21 escolar de Vilanova i la Geltrú i l’entitat Anèl·lides, és una prova pilot que va néixer amb la voluntat de donar als alumnes de l’optativa de Biologia un aprenentatge per treballar necessitats reals d’aquest espai tan proper i a la vegada tan desconegut i amb la finalitat de millorar-lo.

El projecte ha constat de 10 sessions d’aprenentatge i 10 sessions de servei comunitari. En les sessions d’aprenentatge, en les quals han participat l'Associació Cetàcea i la Fundació CRAM, els alumnes han pogut conèixer, entre d’altres aspectes, el procediment d’actuació de rescat quan es detecta l’avarament d’un dofí a una platja; els problemes que pateixen els cetacis, com la contaminació acústica, les recurrents col·lisions amb embarcacions, els residus que s’aboquen al mar, les atraccions turístiques que tenen com a principal atracció els cetacis (delfinaris), o la pesca que es produeix d’aquests, i fins i tot han fet de veterinaris.

D’altra banda, a les sessions de servei, els alumnes han treballat en grup per elaborar diferents articles, vídeos o entrevistes amb l’objectiu de poder traslladar a la ciutadania, a través de diversos mitjans de comunicació, tot el que han après en aquest projecte, com per exemple, les pautes de migracions de cetacis al mar de Vilanova i la Geltrú.

Aquest matí s'ha fet l'acte de reconeixement als alumnes amb la presència de l'alcalde i la regidora d'Acció Climàtica de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, i del director del Centre d'Estudis del Mar (CEM), equipament ubicat a Sitges on s'han exposat els diferents treballs realitzats durant aquestes últimes setmanes. A l'acte s'ha lliurat un diploma de reconeixement per a cada alumne.

Aquest suport de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 “Educació de qualitat”, número 13 “Acció climàtica” i número 14 “Vida submarina”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Els alumnes, durant l'acte de reconeixement celebrat a la Sala de Plens de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. Foto: Diputació de Barcelona El projecte ha comptat amb la col·laboració d'entitats com l'Associació Cetàcea. Foto: Diputació de Barcelona

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.