Assistència jurídica local

Destinataris

L'assistència jurídica als ens locals és una competència pròpia de la Diputació de Barcelona i ve establerta a l'article 36.1.b de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local. La presta la Secretaria mitjançant la Direcció de Serveis Jurídics.

Els destinataris d'aquesta prestació són els municipis i altres ens locals de la demarcació de Barcelona (comarques, entitats locals d'àmbit territorial inferior al municipal; entitats locals de caràcter associatiu; mancomunitats; agrupacions municipals; consorcis i altres òrgans amb personalitat jurídica pròpia dependents d'un ens local o de la pròpia Diputació).

La prestació de l'assistència jurídica als ens locals no dependents de la Diputació, i està regulada pel Reglament sobre l'Assistència jurídica, econòmica i tècnica de la Diputació de Barcelona. Es dóna prioritat a les petcicions de municipis amb una menor capacitat econòmica i de gestió.

La Diputació de Barcelona presta assistència jurídica local amb tres tipus de serveis:

Elaboració de formularis de procediments administratius, models d'ordenances i reglaments tipus, manuals, reculls legislatius i articles de divulgació sobre temes d'interès jurídic per a les administracions locals.

Actuacions:

a) Atenció de consultes jurídiques:

  • Si us adreceu des d'un ajuntament o altre ens locals de la demarcació, contacteu amb el Servei d'Assistència Jurídica Local, mitjançant el correu: s.assistenciajl@diba.cat

  • Si us adreceu des d'un organisme autònom, consorci o ens participat de la Diputació de Barcelona, contacteu amb el Servei d'Assessoria Jurídica, mitjançant el correu: s.assessoriaj@diba.cat

Les consultes seran ateses el més aviat possible pel mitjà de contacte que ens indiqueu en el vostre missatge.

b) Assessorament jurídic administratiu materialitzat amb la redacció d'informes i dictàmens jurídics, elaboració de notes informatives, intervenció en la redacció de convenis, d'ordenances, de reglaments, de propostes de resolució i d'altres documents de contingut jurídic.

En aquest cas s'ha de sol·licitar mitjançant ofici de l'alcalde/ssa o president/a de l'ens local adreçat a la Presidència de la Diputació, amb els requisits següents:

  • L'objecte de la petició ha de ser sobre un supòsit concret, no genèric.

  • S'ha d'acompanyar la documentació necessària que permeti un coneixement adequat de la qüestió plantejada

Actuació davant els jutjats i tribunals mitjançant la designa d'un advocat que assumeixi la defensa dels interessos locals en procediments judicials.

Tramesa de sol·licituds d'assistència jurídica a la Direcció de Serveis Jurídics:

Les peticions de defensa judicial o assessorament jurídic es cursaran per la Seu electrònica de la Diputació de Barcelona, mitjançant la "Sol·licitud general", i serà necessari aportar la documentació que s'explicita en els apartats corresponents.

També es podran cursar a través de la plataforma EACAT.

Taxa judicial:

L'article 4.2 de la Llei 10/2012, de 20 de novembre, que regula determinades taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia, declara, en tot cas, exempts de les taxes a les entitats locals i organismes públics dependents d'elles i, en conseqüència, l'article 1.2 de l'Ordre HAP/2662/2012, de 13 de desembre, estableix que no tenen obligació de presentar la corresponent declaració.