24/07/2023 12:24 h.

Projecte executiu de la biblioteca i arxiu municipal de Calaf

Proposta Biblioteca. Imatge: Casadevall, Casadevall, Sayeras UTE

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l'Ajuntament de Calaf el Projecte executiu de la biblioteca i arxiu municipal.

L’objectiu de l’Ajuntament és que el municipi disposi d’una nova biblioteca pública per donar un correcte servei a tota la ciutadania i aprofitar el nou equipament per encabir-hi també el nou arxiu municipal, per conservar correctament la documentació existent i poder assumir el creixement previst per als pròxims anys.

El nou equipament s’ubicarà al solar de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil, que serà enderrocada per a poder executar el nou edifici cultural.

L’executiu que ara es lliura a l’Ajuntament, desenvolupa l’avantprojecte realitzat el 2022 fruit d’un concurs d’arquitectura amb jurat.

La proposta desenvolupa el programa funcional de l’equipament tot ell en planta baixa i aconsegueix uns espais diàfans i polivalents en una atmosfera confortable marcada per la presència de les voltes de la coberta.

L’edifici té un únic accés principal des del carrer d’Antoni Martí Morera, tot i que la distribució permet la independència d’ús de l’arxiu i la sala polivalent respecte la biblioteca.

El projecte inclou la urbanització de l’entorn proper, tot creant un espai públic més saludable, pensat per als vianants, naturalitzat i amb gran presència de vegetació i paviments permeables. La biblioteca també disposarà d’un jardí propi com a espai de lectura a l’aire lliure.

El projecte executiu s’ha dividit en tres fases constructives per facilitar la inversió municipal: Fase 1. Enderroc antiga caserna, Fase 2. Biblioteca i arxiu, amb urbanització dels accessos i Fase 3. Urbanització del carrer Sallavinera.

L’equipament assolirà un consum energètic gairebé nul (NZEB), gràcies, d’una banda, a l’estratègia passiva de l’edifici, de forma compacta amb grans obertures que permeten la ventilació travessada i l’entrada de llum natural i la coberta verda, que millora l’aïllament tèrmic i acústic i, d’altra banda, a la utilització d’energies renovables mitjançant aerotèrmia i plaques solars fotovoltaiques.

En la redacció d’aquest avantprojecte s’han tingut en compte els Objectius de Desenvolupament Sostenible, en especial els 3. Salut i benestar, 5. Igualtat de gènere, 7. Energia neta i saludable, 11. Ciutats i comunitats sostenibles, 13. Acció climàtica.