17/01/2019 11:50 h.

El Programa de mediació de la Diputació de Barcelona

atén gratuïtament més de 5.000 casos anuals als municipis de la demarcació

. El 21 de gener se celebra el Dia Europeu de la Mediació. Coincidint amb aquesta data, la Diputació de Barcelona impulsa una campanya de difusió de la mediació sota el lema “La mediació: una eina de convivència”

. L’any 2006, la Diputació de Barcelona va posar en marxa el Programa de mediació que ofereix als ens locals de la demarcació suport econòmic i tècnic per a l’obertura i manteniment dels Serveis de mediació municipals

. El Programa té una dotació d’1,2 milions d’euros anuals i permet la contractació de 105 persones mediadores que treballen en els 46 Serveis municipals de mediació que actualment en formen part

L’experiència d’uns primers ajuntaments pioners en la incorporació de la mediació en l’abordatge de conflictes de convivència va mostrar-ne la gran utilitat i va motivar que des de la Diputació de Barcelona s’hi apostés com una eina important per oferir-la de forma gratuïta i accessible a la ciutadania de la demarcació. La data del 21 de gener dona l’oportunitat per mirar el camí recorregut i reflexionar sobre el futur de la mediació en l’àmbit municipal.

El Programa té una dotació d’1,2 milions d’euros anuals i permet la contractació de 105 persones mediadores que treballen en els 46 Serveis municipals de mediació que actualment en formen part (43 ajuntaments i 3 consells comarcals) (vegeu la relació a peu de nota). A partir d’abril de 2019 entraran al programa, i tindran servei de mediació ciutadana propi, l’Ajuntament de Sant Celoni i el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.

Aquests Serveis de mediació atenen més de 5.600 casos de mediació anualment, dels quals el 59,7% són de mediació veïnal, el 14% de familiars, el 9,3% d’activitats econòmiques, el 3,2% escolars, l’1,9% són relacionats amb l’espai públic, el 0,6% del món associatiu i el 9,9% d’altres tipologies.

L’any 2014 es va crear el Servei itinerant de mediació ciutadana que presta el servei directament des de la Diputació de Barcelona. Aquest servei està dotat d’un equip de mediadors que es desplaça al territori per atendre els conflictes de convivència que sorgeixen en els municipis que no tenen un servei municipal de mediació, per dur a terme accions de sensibilització. Així, tot i que un municipi no tingui servei de mediació propi, els ciutadans poden accedir a aquesta eina a través de l'Ajuntament. Aquest servei itinerant l’any 2017 va atendre 87 casos de mediació i  garanteix conjuntament amb els serveis municipals de mediació l’accés a la mediació al voltant de 4.000.000 de persones, tota la demarcació, excepte la ciutat de Barcelona.

En l’àmbit veïnal, els conflictes més abundants que atenen els serveis de mediació són relatius a sorolls provocats pels veïns, els seus animals domèstics o aparells electrodomèstics; l’ús i neteja dels espais comuns, males olors, gestió de les comunitats de veïns i dificultats de relació i comunicació en general. També s’atenen discrepàncies en l’ús de l’espai públic, tant en places i carrers com en equipaments municipals; conflictes en l’àmbit associatiu, conflictes d’interessos entre veïns i propietaris i/o usuaris de bars, restaurants, comerços o tallers. Es treballa també en l’àmbit escolar, com els conflictes entre famílies d’un centre escolar; i en l’àmbit familiar, s’atenen conflictes intergeneracionals o bé motivats per la cura de persones dependents.

Els ciutadans de la demarcació que vulguin sol·licitar una mediació per abordar conflictes de convivència s’han de posar en contacte amb el seu Ajuntament. Si l’Ajuntament té servei de mediació propi, aquest atendrà el cas. Si no en té, l’Ajuntament es posarà en contacte amb el Servei de Convivència, Diversitat i Participació Ciutadana de la Diputació de Barcelona per sol·licitar el suport del Servei itinerant de mediació ciutadana. La mediació en conflictes de convivència que es du a terme en els serveis de mediació dels ajuntaments o mitjançant el Servei itinerant de mediació de la Diputació de Barcelona no té cap cost per a les persones que la sol·liciten.

Campanya als municipis

Coincidint amb la data del 21 de gener, la Diputació de Barcelona impulsa una campanya de difusió de la mediació sota el lema “La Mediació: una eina de convivència”. L’objectiu d’aquesta campanya és donar a conèixer a la ciutadania què és la mediació i posar a l’abast informació en relació al dia Europeu d’enguany. La campanya se centra en la difusió corporativa, difusió als ajuntaments, difusió a les xarxes socials i materials de comunicació que els ens locals es poden descarregar a través de la pàgina web https://www.diba.cat/es/mediacio

Aquesta web conté diversos apartats que configuren un ampli recull d’informació sobre el tema: Activitats programades, materials de comunicació, la mediació ciutadana en dades, recursos informatius i preguntes freqüents.

A més d’aquests materials de difusió, també s’ha editat un audiovisual per donar a conèixer la mediació als municipis. El podeu veure clicant aquí.

Des de la Diputació de Barcelona es continua treballant perquè la mediació ciutadana arribi a tota la ciutadania de la demarcació, tant amb la creació de nous serveis de mediació municipals com amb el servei itinerant prestat per la mateixa corporació.

Ens locals que tenen Servei de Mediació propi

•         Abrera