17/01/2020 13:41 h.

La Diputació de Barcelona garanteix l'accés a la mediació ciutadana de manera gratuïta a més de 4 milions de persones

Comparteix

    

. Més de 5.500 mediacions tancades en el darrer any, amb el suport de la Diputació de Barcelona.

. 38.781 persones van participar el 2019 en accions de formació i sensibilització en mediació en conflictes de convivència, organitzades a través de la corporació.

. 46 ens locals de la demarcació tenen serveis de mediació ciutadana subvencionats per la Diputació de Barcelona (42 ajuntaments i 4 Consells Comarcals).

. La Diputació també impulsa la mediació en Consum amb suport econòmic i assessorament a 85 Serveis Públics de Consum de la província de Barcelona.

. La Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb els ajuntaments i els consells comarcals, i amb la participació dels col·legis d’advocats, ofereixen el Servei d'Intermediació en Deutes de l'Habitatge (SIDH).

La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Convivència, Diversitat i Participació Ciutadana; garanteix a la ciutadania de la província l’accés gratuït a la mediació en conflictes de convivència, a través dels Serveis municipals de mediació i del Servei itinerant de mediació, creats i mantinguts amb el suport de la corporació. Aquests serveis han rebut, durant l’any 2019, un total de 6.578 sol·licituds, de les quals se n’han tancat 5.568. De tots aquests casos, el 65,03% són de mediació veïnal (3.621 casos), l’11,85 % familiars (660 casos), un 9,91 % d’activitats econòmiques (552 casos), el 4,75 % d’incompliment d’ordenances (265 casos), el 3,32 % es refereixen a temes escolars (185 casos), un 1,83 % fan referència a l’espai públic (102 casos), el 0,7 % són de l’àmbit associatiu (39 casos) i el 2,58 % estan relacionats amb altres tipologies (144 casos).

El programa de mediació ciutadana de la Diputació de Barcelona, que ofereix suport tècnic i econòmic als municipis, es va posar en marxa el 2006. Té actualment una dotació d’1.280.945 euros anuals i permet la contractació de 120 persones mediadores que treballen en els 46 ens locals que actualment formen part del programa que tenen Serveis de mediació ciutadana subvencionats per la Diputació -42 ajuntaments i 4 Consells Comarcals (Alt Penedès, Anoia, Berguedà i Osona)-. (Podeu veure’n el llistat a peu de nota).

L’any 2014 es va crear, a més, el Servei itinerant de mediació ciutadana que presta el servei directament des de la Diputació de Barcelona. Aquest servei està dotat d’un equip de mediadors que es desplaça al territori per atendre, a través dels ajuntaments, els conflictes de convivència que sorgeixen en els municipis que no tenen un servei municipal de mediació. Aquest servei itinerant l’any 2019 va atendre 50 sol·licituds, amb 37 casos tancats, i cobreix 175 municipis de la província. És a dir, garanteix l’accés a la mediació ciutadana a més de 4.000.000 de persones.

Desglossat en serveis de mediació ciutadana i servei itinerant serien: 2.691.134 persones de la província que tenen servei en el seu municipi i 1.336.683 persones que estan cobertes amb el servei itinerant de mediació.

En l’àmbit veïnal, els conflictes més abundants que atenen els serveis municipals de mediació són relatius a sorolls provocats pels propis veïns (886 casos en aquest últim any), diferències de la relació (521 casos), gestió de la comunitat de veïns (455 casos), per humitats (301 casos), per neteja i higiene dels espais comuns (249 casos), animals domèstics (238 casos), l’ús d’espais comuns (182 casos), per obres (158 casos), i per olors (77 casos).

També s’atenen conflictes de convivència en l’ús de l’espai públic, tant en places i carrers com en equipaments municipals; conflictes en l’àmbit associatiu, conflictes entre veïns i propietaris d’establiments (bars, restaurants, comerços, tallers,...). Es treballa, a més a més, en l’àmbit escolar, com serien els conflictes entre famílies d’un centre escolar; i en l’àmbit familiar, atenen casos de discrepàncies intergeneracionals o per la cura de persones dependents.

La mediació és una eina per abordar el conflicte basada en el diàleg, l’escolta i el respecte mutu, amb el suport d’un professional de la mediació. Aquest professional acompanya les parts per tal que puguin expressar les seves inquietuds i necessitats i, alhora, puguin entendre les de l’altra part i, així, trobar solucions en què totes en surtin beneficiades.

Tanmateix, cal destacar l’important tasca proactiva i preventiva que fan els serveis de mediació mitjançant la difusió i sensibilització de la cultura del diàleg i de la pau en l’àmbit educatiu, en l’associacionisme i a la ciutadania en general. Així, durant l’any 2019 els serveis de mediació ciutadana de la Diputació de Barcelona van dur a terme un total de 1.983 accions de formació i sensibilització en les quals hi van participar 38.781 persones.

Què cal fer per demanar una mediació?

Els ciutadans i ciutadanes de la província de Barcelona que vulguin sol·licitar una mediació per abordar conflictes de convivència s’han de posar en contacte amb el seu ajuntament o Consell Comarcal.

Si l’ens local té servei de mediació propi, aquest atendrà directament el cas. Si no en disposen, l’ens local es posarà en contacte amb el Servei de Convivència, Diversitat i Participació Ciutadana de la Diputació de Barcelona per sol·licitar el suport del Servei itinerant de mediació ciutadana.

La mediació de Consum

La Diputació de Barcelona proporciona des de l’any 2017 una línia específica de suport econòmic i assessorament a aquells ens locals que ofereixen un servei de mediació en consum a la ciutadania. L’any 2019 el Servei de Suport a les Polítiques de consum ha prestat suport econòmic i assessorament a 85 Serveis Públics de Consum de la província de Barcelona.

Complint el principi d’universalitat, cal que la mediació en consum sigui un servei que es pugui oferir a totes les persones consumidores de la demarcació, i és per això que, en aquest mateix exercici, la Diputació posarà a disposició dels 225 municipis integrats en la Xarxa Local de Consum el servei de medicació mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor (UMIC).

El servei que ofereixen les UMIC està destinat als ajuntaments que no disposen de serveis municipals de consum i té com a finalitat bàsica defensar els consumidors i els seus drets. A més a més, les UMIC també faciliten material informatiu i donen consells sobre com estalviar en les factures d'aigua, gas i electricitat, que són les consultes més habituals, juntament amb les relacionades amb contractes hipotecaris, telecomunicacions i empreses de telefonia mòbil.

La intermediació en deutes de l’habitatge

La Diputació de Barcelona en coordinació amb Ofideute, el servei de mediació hipotecària de la Generalitat, prestat per l’Agència de l'Habitatge de Catalunya; en col·laboració amb els ajuntaments i els consells comarcals, i amb la participació dels col·legis d’advocats, ofereixen el Servei d'Intermediació en Deutes de l'Habitatge (SIDH).

Es tracta d’un servei gratuït d’informació, assessorament i intermediació orientat a persones o famílies que es troben en risc de perdre el seu habitatge habitual per motiu de dificultats sobrevingudes per afrontar el pagament del deute hipotecari amb les entitats financeres i, sobretot, evitar que s’arribi a la situació de desnonament. Aquest servei ha atès més de 8.000 famílies des de la seva creació l’any 2012.

Hi ha 306 municipis de la demarcació de Barcelona i 4 municipis de Girona amb Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge, amb 41 punts acollidors al territori, la qual cosa representa una cobertura territorial del 98 % de la província de Barcelona. Gairebé el 60% de les mediacions gestionades fins ara han acabat amb acord entre les famílies i les entitats bancàries.

Durant l’any 2019 s’han iniciat 1.917 expedients. Aproximadament, el 46% d’aquests expedients són de naturalesa hipotecària, el 6% són de consum, i el 48% de lloguer.  El número d’expedients tancats durant aquesta període ha estat de 1.314.

Ens Locals que tenen Servei de Mediació ciutadana propi

•             Abrera

•             Arenys de Munt

•             Badalona

•             Barberà del Vallès

•             Caldes de Montbui

•             Canovelles

•             Cardedeu

•             Castelldefels

•             CC Alt Penedès

•             CC Anoia

•             CC Berguedà

•             CC Osona

•             Cerdanyola del Vallès

•             Cornellà de Llobregat

•             Cubelles

•             Esparreguera

•             Esplugues del Llobregat

•             Gavà

•             Granollers

•             Igualada

•             Les Franqueses del Vallès

•             L'Hospitalet de Llobregat

•             Malgrat de Mar

•             Manlleu

•             Manresa

•             Mataró

•             Mollet del Vallès

•             Montornès del Vallès

•             Olesa de Montserrat

•             Prat de Llobregat (el)

•             Rubí

•             Sabadell

•             Sant Adrià del Besòs

•             Sant Andreu de Llavaneres

•             Sant Boi de Llobregat

•             Sant Cugat del Vallès

•             Sant Feliu de Llobregat

•             Sant Pere de Ribes

•             Sant Vicenç dels Horts

•             Santa Coloma de Gramenet

•             Santa Perpètua de Mogoda

•             Vic

•             Viladecans

•             Vilafranca del Penedès

•             Vilanova i la Geltrú