11/04/2018 11:09 h.

Lliurat el Pla director per a la rehabilitació del conjunt monumental de la Doma, a la Garriga

La Garriga

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l’Ajuntament de la Garriga, el Pla director per a la rehabilitació del conjunt monumental de la Doma, catalogat com a BCIL (Bé Cultural d’Interès Local). El Pla director, dirigit pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local té com a objectius ordenar els accessos i potenciar la relació amb el nucli del municipi, ordenar els usos dels edificis existents, potenciar les activitats actuals i aportar-ne de noves i fixar els criteris i actuacions de rehabilitació i restauració del conjunt.

El conjunt monumental de la Doma inclou l’antiga església parroquial, els edificis de la domeria i el cementiri vell. L’església és originaria del primer terç del segle X, però per unes sepultures trobades al nord de l’església s’ha plantejat la possible existència  d’una primitiva església tardoantiga o visigòtica.

L’aspecte actual de l’església data del segle XVI, moment en que es construïren la nau lateral, la capella fonda, la sagristia, el campanar, el comunidor i el cor. L’interior de l’església conserva béns mobles de gran valor, entre els que destaquen el retaule plateresc del Roser de la nau lateral i el retaule gòtic de Sant Esteve Protomàrtir de la nau central.

Els dos edificis de la domeria vella deuen la seva forma actual a les reformes del segle XVIII. L’entorn de l’església sempre ha realitzat la funció de cementiri, únic a la Garriga fins la construcció del nou cementiri al segle XXI, i conté interessants obres arquitectòniques i escultòriques.