Realitzat el Pla director de la Comanda Templera de Santa Magdalena, a Palau-solità i Plegamans

Foto: Marta Urbiola

25/04/2023

Foto: Marta Urbiola

La Diputació de Barcelona ha lliurat a l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans el Pla director de la Comanda Templera de Santa Magdalena, un conjunt representatiu de l’arquitectura religiosa dels templers a Catalunya declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). L’ermita forma part de les primeres comandes de l’orde del Temple a Catalunya, la de Palau del Vallès, i l’any 1171 era considerada una de les més poderoses.

El Pla director, dirigit pel Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona, es el pas previ a la redacció dels projectes necessaris per la  recuperació del conjunt i forma part de les actuacions de preservació d’aquest patrimoni promoguda per l’Ajuntament davant el seu precari estat de conservació i al ser un monument especialment estimat pels habitants de la població així com pels estudiosos de l’orde templera,.

L’àmbit del pla director fa referència al recinte quadrat emmurallat d’uns 3.200 m2 aproximadament, al talús proper, a la pròpia muralla i a la capella, i a les dues edificacions laterals originals que hi ha a l’interior del recinte.

L’objecte del Pla és estudiar i valorar les intervencions necessàries per establir la conservació del monument, la implementació de nous usos compatibles amb la normativa urbanística i la preservació del patrimoni, sense alterar els espais arquitectònics singulars del conjunt. El conjunt d’actuacions previstes en el Pla director contempla unes inversions de 450.000 euros.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic” i 11 “Ciutats i comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.