21/11/2023 08:49 h.

Black Friday

Comparteix

Magi Bagi_shutterstock

Magi Bagi_shutterstock

Recomanacions per evitar compres compulsives 

El dia 24 de novembre es celebra el Black Friday (divendres negre) un dia que incentiva al consumisme i que inicia la temporada de compres nadalenques amb infinitat d’ofertes i rebaixes,  però cal prendre mesures per evitar caure en compres compulsives.

 

 

 

Recomanacions per una compra responsable:

  • Intentar establir un pressupost clar i realista.
  • Fer un seguiment dels preus abans del Black Friday. En moltes ocasiones, els establiments augmenten els preus unes setmanes abans per poder aplicar els descomptes en el Black Friday.  
  • Reflexionar abans de comprar i preguntar si realment es necessita l’article  evitant les temptacions d’anuncis i promocions.
  • Evitar comprar per impuls, perquè és un dia assenyalat o perquè tot “està més barat”.
  • Vigilar amb les compres i pagaments online. Existeixen targetes bancàries prepagament on posar l’import final de la compra i evitar utilitzar les targetes o comptes personals. 

 

Dades Institut Nacional d'Estadística (INE)


Compres per Internet segons l’edat: 

Durant la pandèmia de la Covid-19, les compres per Internet van augmentar significativament i aquesta tendència s’ha mantingut a l’alça fins a dia d’avui. Segons les dades de l’INE, podem observar que a l’any 2018 (pre-pandèmia) el 43,5% de la població entre 16 i 74 anys va comprar per Internet en els últims 3 mesos; a l’any 2019 aquest percentatge augmenta 3 punts arribant al 46,9%; al 2020 es va produir l’augment més significatiu (8 punts) passant del 46,9% (2019) al 53,8% (2020). En els últims dos anys l’augment s’ha mantingut, però amb menys variació essent el percentatge de 55,2% (2021) i de 55,3% al 2022. 

El grup d’edat comprès entre els 25 i els 34 anys són els que realitzen compres per Internet amb més freqüència (72,8% ha comprat en els últims tres mesos), però l’augment més significatiu l’observem en les persones d’entre 55 a 64 anys amb un augment de més de 2 punts en comparació amb l’any 2021.  

 

Compres per Internet segons el sexe:

Si analitzem les compres per sexe, observem que les dones compren més articles de cura personal i bellesa com cosmètics, roba, sabates,accessoris i productes infantils i els homes tenen preferència per a descarregar jocs en línia, Sofware, ordinadors, tabletes, telèfons mòbils i accessoris. 

 

Addicció a les compres o compres compulsives


El trastorn de compres compulsives és un trastorn psicològic del control d'impulsos que es caracteritza per preocupacions excessives relacionades amb les compres i per la necessitat irresistible de comprar articles innecessaris. Les compres activen el circuit de recompensa i la producció de dopamina al cervell, al igual que ho fan les drogues, generant plaer, benestar i reforçant l’impuls de comprar.  

L’Associació Catalana d’Addiccions calcula que la incidència d’aquest trastorn va augmentar a prop d’un 20% durant la pandèmia i que la hiperconnectivitat a la xarxa que experimentem a dia d’avui, comporta un augment d’aquestes patologies.  

 

Comprar de forma compulsiva i sense planificar pot derivar en una addició comportamental on la persona no té especial interès en els productes que compra sinó, en el fet de comprar. Si creus que tens un problema amb les compres i no pots controlar-ho, consulta a un professional expert.

 

Per més informació: