08/01/2024 12:45 h.

Es presenta el Pla comarcal de prevenció de consum de drogues i ús abusiu de pantalles del Consorci d’Osona de Serveis Socials

© Diputació de Barcelona

Jornada “Salut mental i addiccions a Osona”

El passat 13 de desembre es va realitzar la Jornada “Salut mental i addiccions a Osona” organitzada pel Consell Comarcal d’Osona en la que es va presentar el Pla comarcal de prevenció de consum de drogues i ús abusiu de pantalles elaborat per la Diputació de Barcelona amb el suport de la Fundació Ferrer i Guàrdia.
Aquest s’adreça a tots els municipis d’Osona, i especialment cobrirà les mancances que tenen els municipis de menys de 20.000 habitants de la comarca que no disposen actualment de cap Pla d’addiccions.

L’objectiu del Pla és vertebrar les polítiques de prevenció de riscos relacionats amb el consum de drogues i l’ús abusiu de pantalles ja existents a la comarca, així com definir nous eixos i objectius estratègics que articulin a les actuacions futures. En ell es recullen les línies estratègiques, els projectes i les actuacions concretes que estructuraran les polítiques de prevenció al llarg dels pròxims quatre anys (2024-2027).

El Pla parteix de la visió i treball transversal dels diferents serveis i recursos de la comarca i té amb una doble finalitat: per una banda, es tracta d’un document d’anàlisi de la realitat juvenil en l’àmbit del consum de drogues, pantalles, i conductes de risc en el que s’han tingut en compte dades quantitatives i qualitatives que han permès obtenir una visió general de les problemàtiques, les necessitats i expectatives dels i les joves de la comarca amb relació a aquest àmbit; i, per altra banda, a partir de tota aquesta informació recollida, ha estat possible plantejar i estructurar les actuacions que es duran a terme al llarg dels anys vinents.

El pla s’ha estructurat en dues fases:

• La diagnosi, que recull l’anàlisi de la realitat social i polítiques relatives al consum de substàncies i addiccions comportamentals d’Osona.
  • El disseny, en el qual es descriuen els eixos, projectes i actuacions que al llarg dels pròxims anys es duran a terme a Osona en matèria de prevenció.

Per la seva elaboració hi han participat professionals de serveis i projectes del territori especialitzats en qüestions relacionades amb la prevenció d’addiccions i tècnics del Consorci d’Osona de Serveis Socials, la Diputació de Barcelona i la Fundació Ferrer i Guàrdia.