11/10/2023 15:30 h.
El Servei Local de Teleassistència: breu recorregut pel mandat 2019-2023 i línies de futur
©Diputació de Barcelona
El Pla d’actuació de mandat (PAM) 2020-2023 va venir marcat, sens dubte, per la situació provocada per la pandèmia de la COVID-19.
En aquest sentit el Servei Local de Teleassistència (SLT) es va situar com un recurs cabdal en el marc del projecte transformador “Cap a un nou sistema públic de cures en la comunitat” que té per objectiu reforçar i millorar els serveis públics locals de cures, especialment els d’atenció domiciliària, així com els recursos per a les persones cuidadores no professionals.
Cal recordar que amb la declaració de l’estat d’alarma del 15 de març del 2020 per la greu crisi sanitària provocada per la COVID-19, la Diputació de Barcelona va adoptar un conjunt de mesures amb la finalitat de garantir l’atenció a les persones més vulnerables, entre elles les persones grans, les quals es van veure especialment afectades per aquesta situació.
Entre d’altres actuacions, des del SLT es va activar un servei especial a través d’una línia 900 per a totes aquelles persones majors de 65 anys que no disposaven del servei fins el moment i que, atesa la situació de confinament, es podien trobar en una situació fràgil, d’aïllament o de risc. El 100% del cost va ser assumit per la Diputació de Barcelona. En gairebé quatre mesos, aquest servei especial va arribar a 4.031 persones de 166 municipis de la província que van poder disposar d’un dels únics serveis socials amb atenció 24 hores durant aquella greu situació, al qual es podia trucar en qualsevol moment en cas d’emergència social o sanitària, o en cas d’angoixa o dubtes sobre la situació. Des de la declaració de l’estat d’alarma i fins el 30 de juny de 2020 es van gestionar 702.017 trucades la majoria de les quals estaven relacionades amb consultes, seguiments o emergències provocades per la COVID-19, i amb situacions de soledat, on el SLT va ser un agent clau i un dels únics que va poder donar resposta a les situacions en què es trobaven les persones grans que tant van patir les conseqüències del confinament i l’impacte de la COVID-19.
Durant el 2021, ja amb el nou contracte del servei en marxa, la línia 900 de xarxa intel·ligent es va integrar definitivament el servei permetent que les trucades de les persones usuàries passessin a ser gratuïtes.
La digitalització millora la rapidesa i la fiabilitat de les comunicacions alhora que permet obrir el servei a funcions com el monitoratge o la predicció de comportaments entre les persones usuàries més vulnerables. Un exemple és el projecte “Tot en un sensor”, iniciat durant aquest 2023, que serà clau per a la detecció de riscos, l’anticipació de necessitats i la planificació de respostes per una millor atenció.
La tecnologia complementària al servei, orientada a reforçar la detecció de riscos a la llar, com incendis o fuites de gas, i sobre la salut de la persona, com els dispositius per detectar caigudes, també s’ha ampliat passant dels 20.300 dispositius als 47.100 de 2023. El servei treballa també per complementar la teleassistència mòbil amb noves prestacions com la geolocalització i la incorporació de nous sensors de monitorització intel·ligent per detectar comportaments de risc precoç, així com per posar en marxa altres dispositius funcionals adreçats a persones dependents i les seves persones cuidadores.
També les unitats mòbils s’han ampliat, passant de 29 a 42 amb la finalitat de donar cobertura a tot aquest procés de digitalització de les llars.
D’altra banda, cal destacar el desenvolupament de la nova plataforma per a la gestió municipal que ofereix als ajuntaments noves funcionalitats i eines de planificació i participació en una aposta clara per la transparència i l’impuls que es vol donar al treball coordinat amb els ens locals orientat al disseny d’escenaris territorials del servei.
Així mateix, seguim desenvolupant el model d’atenció centrat en la persona i millorant les eines de valoració de riscos. Amb el nou mandat que ara iniciem es crearan nous programes d’atenció especialitzada per prevenir el deteriorament cognitiu i per abordar situacions de soledat, entre d’altres. A més, el SLT seguirà treballant per esdevenir accessible per a tothom, adaptant totes les comunicacions i informacions en coherència amb les normatives de qualitat en aquesta matèria i desenvolupant tecnologia específica per a que cap persona que necessiti el servei pugui quedar exclosa.