11/01/2022 15:13 h.

Biomassa com a font d'energia local per a la transició energètica

Resultats d'un nou seminari tècnic de transició energètica local de la Xarxa

Des de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona hem organitzat la darrera sessió d'enguany del cicle de seminaris tècnics per la transició energètica local dedicada, en aquesta ocasió, a la biomassa i a compartir els aprenentatges i experiències del projecte  Biomassa pel Clima.

A partir d'experiències, tant locals com supramunicipals, s'ha posat de manifest la necessitat immediata de millorar l'eficiència energètica i de buscar alternatives a l'ús de combustibles fòssils per tal de fer front al canvi climàtic i assolir l'objectiu europeu a llarg termini per la neutralitat carbònica al 2050.

S'ha posat al centre la biomassa com a una opció tant de mitigació com d'adaptació a l'escalfament global, sempre amb una visió planificadora des del punt de vista de gestió forestal sostenible i prevenció d'incendis forestals, promovent un paisatge mosaic agro-forestal i augmentant la resiliència dels boscos al canvi climàtic.

Aquesta activitat també permet centrar-se en la prevenció i no únicament en l'extinció dels gran incendis forestals, cada vegada més freqüents, fent també que l'ús d'aquest recurs forestal residual permeti generar una economia circular local. D'aquesta manera s'aconsegueix que la població s'impliqui en el territori, en el seu manteniment, trobant solucions econòmicament rendibles a un abandonament rural que ha donat lloc a boscos amb molta densitat forestal, vegetació descapitalitzada i sense cap gestió.

Els municipis tenen un paper fonamental per tal de fomentar el consum de biomassa i dur a terme la instal·lació de xarxes de calor com a solució a diversos equipaments, per exemple, en equipaments esportius o educatius. Als casos pràctics exposats tant del projecte Biomassa pel Clima com d'altres, l'estalvi econòmic i d'emissions de CO2, sempre és destacable i permet posar en valor un recurs del bosc per tal de generar una economia circular en aquests territoris.

Finalment, cal planificar i realitzar accions d'educació i comunicació ambiental al voltant de la biomassa. La difusió dels casos existents i del conjunt de beneficis associats a aquest recurs són clau per tal de fer partícip a tota la població d'aquest canvi de model energètic i promoure una transició col·lectiva.

Biomassa pel Clima està cofinançat pel programa Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea (programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020) en el marc del programa operatiu amb un pressupost de 3,8 milions d’euros. Es tracta d'un projecte que promociona les energies renovables, l'eficiència energètica, l'autoconsum, l'estalvi de costos en els municipis i que contribueix en la reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle.

Aquesta actuació suposa 14  un total de 4.014 kW de potència instal·lada i una producció tèrmica anual estimada de 7.000 MWh, que evitaran més de 1.200 tones anuals de CO₂ eq.

Projecte amb el suport:

Podeu consultar la documentació de la jornada al següent enllaç o a continuació

6. Biomassa com a font d'energia local per la transició energètica

Sessió en línia, 14 i 15 de desembre del 2021

Coorganitzat per la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona. Amb la col·laboració d'Ecoserveis, l'ICAEN i el Clúster de Bioenergia de Catalunya.

En el marc del projecte FEDER Biomassa pel Clima

Sessió 6.1. El cicle de la biomassa (14 de desembre del 2021)

Benvinguda. Martí Domènech. Coordinació de l'Àrea d’Acció Climàtica. Diputació de Barcelona

Estratègia per promoure l'aprofitament energètic de la biomassa als nostres municipis. Laia Sarquella. ICAEN

Web dels nous Ajuts de l'ICAEN

Web sobre Biomassa de l'ICAEN

Integració de la biomassa als PAESC. Remei Aldrich. Diputació de Girona.

Plataforma de participació dels PAESC de les comarques gironines

La importància de la gestió forestal per la prevenció de grans incendis. Etel Arilla. Bombers. Generalitat de Catalunya

El projecte FEDER Biomassa pel Clima. Josep Verdaguer. Diputació de Barcelona

Web del projecte Biomassa pel Clima

Sessió 6.2. Casos pràctics (15 de desembre del 2021)

Biomassa en equipaments esportius: el projecte esports pel clima. Aleix Rifà. Rifà Enginyers. Clúster Bioenergia Catalunya

Les xarxes de calor com a solució en equipaments esportius i educatius: el cas de Granollers. Virgínia Domingo. Ajuntament de Granollers.

BIOenergia pel desenvolupament local a Granollers

Estella forestal per aigua calenta i calefacció  sostenible a piscines i pavellons municipals. Josep Maria Gardell. Ajuntament de Vilassar de Dalt

Biomassa pel Clima a Vilassar de Dalt

Experiència municipal en equipaments municipals esportius amb biomassa. Carles Valls. Alcalde de Balenyà