11/04/2022 08:43 h.

Compartim experiències sobre recollida selectiva porta a porta

Inici del nou cicle de trobades

Hem iniciat un cicle de trobades per compartir experiències, dubtes i necessitats per millorar la recollida selectiva als municipis, i perquè els ens locals amb experiència ajudin els que estan implantant el sistema porta a porta.

La programació d’aquestes trobades es fa de forma conjunta i coordinada des de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat amb l’Agència de Residus de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, tant respecte el calendari, com els continguts i la relació amb altres activitats de les administracions organitzadores.

Les trobades es van iniciar el 21 de març amb l'objectiu d'abordar les necessitats actuals de molts municipis que estan implantant canvis en els respectius sistemes de recollida selectiva cap a sistemes d’alta intensitat (porta a porta o contenidors intel·ligents).

La primera sessió es va dedicar a la recollida selectiva porta a porta, un model de recollida que ja fa més de 20 anys es va iniciar a la província de Barcelona i a Catalunya, i actualment s'està aplicant a més de 200 municipis i també en ciutats grans i mitjanes. La recollida selectiva porta a porta consisteix en lliurar els residus al servei municipal de recollida davant de la porta de casa, en uns dies i hores determinats per a cada fracció; es pot fer la recollida de totes les fraccions domèstiques amb recollida a la via pública (rebuig, FORM, vidre, envasos i paper i cartró), o només d'algunes d'aquestes. Els resultats de recollida selectiva assolits en els municipis que tenen en marxa sistemes porta a porta són en general superiors, tant en quantitat recollida com en qualitat de la separació (en general se situen entre el 60 i el 80% de recollida selectiva).

Podeu consultar la documentació presentada i l'enregistrament de les ponències a l'enllaç.

La trobada va comptar amb la benvinguda d'Isaac Peraire, Director de l’Agència de Residus de Catalunya, Xesco Gomar, Diputat d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona i President de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, Imma Mayol, Directora de l'Àrea d'Ecologia de l'Àrea Metropolitana de Barcelona; i Antoni Massana, President de l’Associació de municipis catalans per a la recollida selectiva porta a porta.

Es van exposar els casos i reptes actuals de la recollida selectiva porta a porta al Berguedà, a la ciutat de Lleida i a la vila de Santa Eulàlia de Ronçana

Entre els reptes compartits ens les experiències presentades i el debat en grups cal destacar l'adaptació a les zones d'alta densitat i amb edificis plurifamiliars, la implantació de taxes "justes" proporcionals a bonificar a qui més recicla i que paga qui menys, com implantar la recollida porta a porta i com fer front a crisis i oposicions, i com millorar la comunicació i participació.

Les properes sessions sobre recollida selectiva porta a porta es programaran els mesos de maig i juny per seguir treballant aquestes temàtiques de forma monogràfica; i en paral·lel a partir del 20 d'abril també s'iniciarà el treball sobre contenidors tancats amb control d'accés.