17/02/2021 21:55 h.

La Xarxa constitueix el grup de treball de polítiques alimentàries sostenibles

En una sessió en línia

El Grup de treball de polítiques alimentàries sostenibles de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat és un nou espai de trobada i intercanvi, i en la sessió inaugural en format virtual vam compartir coneixements i experiències locals sobre la sobirania alimentària, l'alimentació sostenible, el dret a l'alimentació i la prevenció del malbaratament alimentari.

El Grup de treball de polítiques alimentàries sostenibles de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat és una evolució de les anteriors Comissió d’horts urbans i socials i les trobades      sobre aprofitament i prevenció del malbaratament alimentari de la Xarxa.

L’objectiu del nou Grup de treball és fer evolucionar la visió de les ciutats i els pobles en referència a les polítiques alimentàries cap a un model estratègic sostenible que tingui en compte aspectes relacionats amb el dret a l’alimentació, l’agroecologia, la sobirania alimentària i la prevenció del malbaratament alimentari, entre d’altres.

A la sessió inaugural vam abordar diverses perspectives dins el cicle dels aliments.

Des de la Sobirania alimentària i l'alimentació sostenible, amb les experiències de la Catalunya central, Barcelona i Mollet del Vallès; el concepte del Dret a l’alimentació, en col·laboració amb l’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar de la Diputació de Barcelona; i els recursos per lluitar contra el malbaratament  alimentari, en col·laboració amb l’Agència de Residus de Catalunya.

Podeu trobar tota la informació del nou Grup de treball i les activitats prèvies en anteriors mandats que ens han portat fins aquí al següent enllaç.

Els grups de treball de la Xarxa s'alineen amb l'Agenda 2030 i els objectius de desenvolupament sostenible. Òbviament, el punt de partida d'aquest grup és l’ODS 2: Posar fi a la fam, assolir la seguretat alimentària i la millora de la nutrició, i promoure l’agricultura sostenible. Però aquesta visió més àmplia que ens ofereix l'Agenda 2030 permet incloure aspectes sobre el dret a l’alimentació (ODS 1 i 16) i la salut (ODS 3), educació (ODS 4) i perspectiva de gènere (ODS 5), les polítiques alimentàries des de les ciutats i els pobles (ODS 11), la relació amb el consum i la prevenció del malbaratament alimentari (ODS 12) i els impactes en termes de mitigació i adaptació al canvi climàtic (ODS 11 i 13) i el treball en xarxa (ODS 17). .

Si teniu interès en participar en el grup de treball us podeu posar en contacte amb la Secretaria tècnica de la Xarxa xarxasost@diba.cat .

Podeu consultar els resultats i vídeo de la jornada a continuació o a l'enllaç.

Grup de treball de polítiques alimentàries sostenibles: reunió de constitució

20 de gener del 2021

Presentació dels membres

Benvinguda i constitució

La Sobirania Alimentària: una visió territorial. Rosa Binimelis. Xarxa Sobirania Alimentària de la Catalunya Central.

Alimentació: Guia informativa i proposta d’activitats per promoure l’alimentació agroecològica

Barcelona, Capital Mundial de l'Alimentació Sostenible 2021. Amaranta Herrero. Pla Estratègic Metropolità

Web: Barcelona, Capital Mundial de l'Alimentació Sostenible 2021

Com alimentar les nostres ciutats d’una forma més sostenible: el cas de Mollet de Vallès. Albert García. Ajuntament de Mollet del Vallès.

Les polítiques alimentàries en els serveis socials municipals. Anna Jardí i Ramos, Servei d'Acció Social, Diputació Barcelona

L'exclusió social en l'àmbit alimentari

Garantia de drets bàsics. Alimentació

La prevenció de les pèrdues i el malbaratament per uns sistemes alimentaris sostenibles. Míriam González. Agència de Residus de Catalunya