15/06/2018 09:15 h.

La Xarxa continua implicada en l'impuls a l'economia circular al món local

Economia circular

Guia d'Economia Circular i Verda al món local: Com passar a l’acció i eines pels ens locals

La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat ha iniciat un nou cicle de tallers sobre economia circular i verda al món local on s'ha presentat la primera Guia Economia Circular i Verda al món local: Com passar a l’acció i eines pels ens locals; la mateixa setmana que s'ha presenta l'Observatori Catalunya Circular - al qual també s'ha adherit la Xarxa com a representació dels ens locals.

L’economia circular és un model econòmic orientat a l’assoliment de sistemes de producció i consum regeneratius que busquen aconseguir productes i recursos dins d’un cicle continu, conservant el capital natural, optimitzant el recursos renovables i minimitzant els no renovables i els riscos del sistema. L’economia verda va més enllà i incorpora aspectes com la dimensió social i la resiliència dels ecosistemes.

Les ciutats juguen un paper important en l’economia circular i és una oportunitat per a la seva promoció econòmica, per al foment de l’ocupació i per al finançament de nous models de negoci. La simbiosi industrial és, en aquest sentit, una eina d’aplicació pràctica dels conceptes d’economia circular en el teixit productiu.

La Diputació de Barcelona, a través de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, i la Fundació Fòrum Ambiental ja va organitzar un primer cicle de cinc tallers i visites tècniques, dirigit a electes i tècnics municipals de promoció econòmica i medi ambient, sobre fonaments i metodologies per aplicar l’economia circular i verda.

En vista de l’interès generat als municipis, i per tal de donar continuïtat al treball iniciat, s'ha iniciat un segon cicle de tallers sobre Economia circular i verda al món local, amb l’objectiu de posar en comú noves eines de treball elaborades arran dels primers tallers i promoure més intercanvis d’experiències i bones pràctiques.

En la primera sessió celebrada l'11 de maig a Barcelona es va presentar la Guia Economia Circular i Verda al món local: Com passar a l’acció i eines pels ens locals, que en breu es trobarà disponible a la web de la Xarxa.

S'ha presentat Catalunya Circular, l'observatori d'economia circular de Catalunya

L'objectiu d'aquest observatori Catalunya Circular és precisament visibilitzar els esforços que fa Catalunya en matèria d’economia verda i circular i fer difusió dels èxits assolits. Això permetrà que les iniciatives existents es repliquin i també facilitarà avançar en el coneixement existent, integrant plenament la circularitat en l’economia catalana.

La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat està entre els membres adherits com una de les organitzacions promotores de l'economia circular.

L’objectiu de la iniciativa és crear un node de referència en economia verda i circular a Catalunya que aporti coneixement i informació, amb la voluntat de donar coherència i visibilitat als esforços que s’estan realitzant des de diferents àmbits d’actuació, tant públics com privats, i contribuir,  així, a posicionar internacionalment Catalunya com a referent en aquesta matèria.

L’observatori respon a l’aposta clara i decidida de la Generalitat de millorar la competitivitat de l’economia catalana,  afrontar el repte davant la limitació dels recursos existents i la necessitat de superar el sistema econòmic lineal tradicional instaurat amb la revolució industrial. Així, promou accions per desplegar i integrar en la societat un nou model basat en l’eficiència dels recursos i la reducció dels riscos ambientals.

Catalunya Circular neix amb prop d’una vintena d’associacions i entitats adherides d’inici, amb la voluntat que aquest nombre continuï creixent fins a aplegar el conjunt d’actors claus necessaris per a impulsar de manera coordinada aquest canvi de model necessari per afrontar els desafiaments econòmics, socials i ambientals a mitjà i llarg termini.

Concretament, els membres ja adherits són Foment del Treball, PIMEC, FEPIME Catalunya, CCOO, UGT, signants del Pacte Nacional per a la Indústria, a més de la Patronal catalana Cecot - pimes, microempreses i autònoms, Xarxa de pobles i ciutats cap a la Sostenibilitat, Club EMAS, Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya, Gremi d'Àrids de Catalunya, Federació Empresarial Catalana del Sector Químic (FedQuim), Ciment Català - Agrupació de Ciments de Catalunya, Federació Empresarial del Gran Penedès, Fundació Fòrum Ambiental, el Col·legi d’Economistes de Catalunya i AEI Tèxtil.

Catalunya Circular brinda l’oportunitat de donar visibilitat a l’esforç que el món empresarial i la societat catalana està portant a terme, difonent un recull d’iniciatives d’economia circular, perquè puguin servir de referent a l’hora d’impulsar-ne de noves.