27/05/2019 15:00 h.

La Xarxa i la Diputació de Barcelona participen als tallers participatius per a l’elaboració de l’Acord nacional per a l’Agenda 2030

Tothom per l'Agenda 2030

Impulsats pel CADS

La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Direcció de Serveis Internacionals de la Diputació de Barcelona han participat a les dues sessions que s’han organitzat els dies 22 i 27 de maig per elaborar el document de base de l’Acord Nacional per a l’Agenda 2030 a Catalunya.

L’elaboració d’aquest acord respon a un mandat del Parlament de Catalunya, recollit a la seva Moció 20/XII, la qual insta el Govern a impulsar una aliança d’actors públics i privats compromesos amb l’Agenda 2030 mitjançant la signatura d’un Acord Nacional.

El Govern de la Generalitat, mitjançant el Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS) i la Direcció general de Participació Ciutadana, ha iniciat un procés participatiu pioner que, en una primera fase, servirà per recollir aportacions per al disseny de l'Acord Nacional per a l’Agenda 2030. Aquesta primera fase s’ha materialitzat a través de dues sessions de treball, que han tingut lloc el 22 i 27 de maig al Recinte Modernista de Sant Pau. Hi ha participat un primer grup d’actors públics i privats fortament implicat en la localització dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides a Catalunya.

Els resultats d’aquestes dues sessions seran traslladades a la Comissió Interdepartamental del Pla Nacional per a la Implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya, encarregada d’elaborar el document base de l’Acord Nacional. Posteriorment es desenvoluparà la segona fase del procés participatiu per recollir adhesions a aquest Acord i compartir compromisos per assolir els ODS mitjançant l’Aliança Catalunya 2030.

D’aquesta manera, el Govern impulsa una aliança àmplia entre el sector públic i el privat que contribueixi a la localització a Catalunya dels ODS per mitjà de compromisos concrets, tal com estableix el mandat del Parlament de Catalunya del passat mes de novembre sobre l’Agenda 2030 a Catalunya.

Les sessions han comptat amb la participació d’agents del món local, econòmic, institucional, social i de la recerca com ara l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), l’Associació Catalana de Municipis (ACM), l’Associació per a les Nacions Unides a Espanya (ANUE), el Centre UNESCO de Catalunya, el CIDOB, Comissions Obreres de Catalunya, el CADS, el Consell Interuniversitari de Catalunya, el Consell Nacional de les Dones de Catalunya, el Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya, Dipsalut - Diputació de Girona, la Diputació de Barcelona, la Federació de Municipis de Catalunya, la Fundació PIMEC, l’Institut Internacional Català per la Pau, Respon.cat, UGT de Catalunya, UNICEF Comitè Catalunya, SCiTech DiploHub, la Xarxa de Ciutats i Pobles per a la Sostenibilitat, la Xarxa per a la Conservació de la Natura, el Consell Nacional de Lesbianes, Gais, Bisexuals, Transgèneres i Intersexuals, el Consell de Cooperació per al Desenvolupament, el Consell Interuniversitari de Catalunya i la Xarxa Regional Grups d'Acció Local LEADER de Catalunya.

El potencial transformador de l’Agenda 2030

L’Agenda, aprovada pels caps d’Estat i de Govern de 193 països durant la Cimera de les Nacions Unides per a l’adopció de l’agenda per al desenvolupament post-2015, conté objectius tan ambiciosos com posar fi a la pobresa i la fam arreu del món, combatre les desigualtats en i entre països, construir societats pacífiques, justes i inclusives, protegir els drets humans i promoure la igualtat de gènere, així com l’apoderament de les dones i les nenes, i garantir una protecció duradora del planeta i els seus recursos naturals.

L’Agenda hauria d’ajudar a crear les condicions necessàries per a un creixement econòmic sostenible, inclusiu i sostingut, una prosperitat compartida i ocupació digna per a tothom, tenint en compte els diferents nivells de desenvolupament i les capacitats de cada territori.

En vigor des de l’1 de gener de 2016, la comunitat internacional disposa fins a l’any 2030 per assolir els ODS i fer efectiu tot el potencial transformador que hi ha darrere de l’Agenda 2030.