01/06/2022 20:33 h.

Les visions del món local sobre les zones de baixes emissions

Resultats de la de la Comissió de seguiment sessió

La Comissió de seguiment de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat és l'òrgan regular de trobada i seguiment de l’activitat de la Xarxa i espai d’intercanvi d’experiències entre electes.

En aquesta ocasió es va proposar seguir amb la temàtica tractada en l’anterior reunió de la Comissió, que es va dedicar a intercanviar punts de vista sobre les accions locals per millorar la qualitat de l’aire. Posteriorment, es va participar en el 2n Congrés de Qualitat de l’Aire celebrat a Sabadell i, molt recentment, en la Cimera de la qualitat de l’aire de Catalunya.

Per aquest motiu, el debat es va centrar en una qüestió de plena actualitat dins aquesta temàtica: la implantació de les Zones de Baixes Emissions, amb l’objectiu de compartir els diversos punts de vista del món local.

La sessió va comptar amb un debat a tres bandes, moderat per Xesco Gomar, President de la Xarxa, i les intervencions d'Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Marta Farrés, presidenta de l’Associació de Municipis Arc Metropolità de Barcelona, i Àlex Garrido, alcalde de Manlleu.

Antoni Poveda va destacar la necessitat de treballar per millorar la qualitat de l'aire davant l'evidència científica que demostra que la contaminació de l'aire a l'Àrea Metropolitana de Barcelona és la causa de més de 3.000 morts anuals. Entre altres accions, s'ha impulsat la zona de baixes emissions de les Rondes de Barcelona que impliquen a cinc municipis.

La implantació de la ZBE, amb els nivells de mobilitat recuperats respecte l'any 2018, s'ha constatat ja una reducció de la contaminació atmosfèrica. I fruit de la comparació amb altres ciutats europees, es constata com al ZBE és la millor solució per millorar la qualitat de l'aire

Davant la sentència recent del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, s'han presentat recursos i es continuarà treballant de forma consensuada amb totes les administracions implicades. De fet, ha destacat que per part del Govern de l'Estat s'està preparant un Reial Decret per regular les ZBE i evitar aquests dubtes legals. I s'està oferint suport per tal que durant l'any 2023 la majoria de ciutats afectades puguin implantar les seves zones de baixes emissions.

Àlex Garrido exposa que Manlleu té una realitat molt diferent que la de l'àrea metropolitana amb un transport públic menys consolidat. La majoria de fonts de contaminació a la comarca d'Osona i al municipi, justament, no son al transport a la comarca sinó contaminació d'ozó pels trànsit a l'àrea metropolitana o la presència de benzopirè, per fonts industrials, i PM10 per efectes relacionats amb la crema de combustibles a les llars i empreses a l'hivern en moments d'inversió tèrmica. Per tant, una ZBE no és la principal solució al problema i es potencien altres mesures també.

Es plantegen fer un desplegament progressiu de la ZBE i també fer molta pedagogia a la ciutadania.

Marta Farrés planteja la necessitat d'abordar el repte i la problemàtica sense deixar gent darrera. I sent conscient que és una mesura que genera resistències. La mesura s'ha de complir, perquè és llei, però s'ha de fer de manera coherent i coordinada.

Cada model s'haurà d'adaptar a la realitat de cada territori i oferint alternatives de mobilitat. I també han de ser mesures efectives, no només aplicar en una zona delimitada de la ciutat i el barri del costat no tingui resolt el problema.

Posteriorment, s'ha obert el debat i compartit les visions d'ajuntaments com Vic, Sant Cugat del Vallès, Mataró, Granollers, i també de la Diputació de Barcelona.