29/03/2021 13:03 h.

Què és la servitització?

Cicle de tallers

Una nova sessió virtual doble del Grup de treball d'economia circular al mon local de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat va intentar respondre a aquesta pregunta en relació al paper de la servitització com a element per impulsar un model econòmic circular.

La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona seguim apostant en els nostres objectius estratègics per la promoció de l’economia circular i l’acompanyament al món local en el procés de coneixement, formació i identificació d’oportunitats al voltant d’aquestes temàtiques; per la qual cosa comptem amb el suport expert de la Fundació Fòrum Ambiental.

En aquest sentit, hem iniciat un nou cicle de tallers per als membres de la Xarxa i on s'hi poden inscriure perfils de promoció econòmica i de medi ambient.

A la segona sessió vam abordar el paper de la servitització com a una de les estratègies possibles per impulsar l'economia circular. En la primera jornada es va exposar el marc conceptual i la importància d'alinear empresa, client i planeta a través d’una transformació del model de negoci cap a la servitització. A la segona jornada es van analitzar diversos casos pràctics de servitització en profunditat.

Què és la servitització: és un procés de transformació dels models de negoci cap a propostes de valor basades en l’oferta de serveis (ja sigui a través de l’accés temporal a un producte o bé directament a resultats) en lloc de la venda de productes.

Com a resultat, obtenim un sistema PRODUCTE-SERVEI (PSS, Product-Service System) o un PRODUCTE COM A SERVEI (PaaS, Product as a Service). I amb una àmplia gamma d'opcions: serveis orientats al producte, serveis orientats a l'ús o accés, i serveis orientats als resultats.

Podeu consultar la documentació de les sessions a l'enllaç i a continuació.

Economia circular al món local: Servitització

2a sessió del cicle de tallers Economia circular al món local, organitzats per la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona. Amb la col·laboració i suport de la Fundació Fòrum Ambiental i Inèdit.

2. Servitització (12 i 19 de febrer del 2021)

Sessió 1: Servitització, Alinear empresa, client i planeta a través d’una transformació del model de negoci

Els nous models de negoci: l’accelerador cap a una economia circular.

The circulariy GAP summary (resum executiu en catala)

Què és la servitització ?

VÍDEO: La servitització. Què és i per què és important en el panorama actual ? PIMEC

VÍDEO: La servitització. Casos d'èxit i beneficis PIMEC

Aplicació de la servitització a les pimes catalanes.

Web de PIMEC sobre servitització

Experiències del món local en l’impuls de la servitització

- Models de negocio ecoinnovadores. Laboratori d'Ecoinnovació

- Informe Circular advantatge. Accenture

- Circular design guide

- Eines PPS del projecte Proteus

Sessió 2: Servitització: Anàlisi de casos pràctics

- Casos pràctics: web del Laboratori d'Ecoinnovació

- Servei d'il·luminació de Phillips

- Servei de lloguer de texans de Mud Jeans

Solucions integrals de teixits quirúrgics reutilitzables d'Axioma

Enregistraments de les sessions virtuals

Les properes sessions del cicle tractaran sobre:

#3. LA COMPRA PÚBLICA CIRCULAR Donar exemple des del món local per impulsar el canvi cap a l’economia circular. Segon trimestre 2021

#4. LA SIMBIOSI INDUSTRIAL Tot s’aprofita: tancar cicles de fluxos en un entorn industrial / local. Tercer trimestre 2021

Si sou membres de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i voleu assistir a les properes sessions us podeu inscriure a xarxasost@diba.cat .