20/06/2017 15:42 h.

Visita a Can Julià de Sant Boi de Llobregat, equipament de referència en educació ambiental del riu

Celebrada el 30 de maig

El 30 de maig es va realitzar la tercera trobada de la Comissió d’Ambients Aquàtics Continentals.  En aquesta ocasió, els tècnics municipals es van reunir a Can Julià, el Centre d’Interpretació del riu Llobregat de Sant Boi de Llobregat, on es va realitzar una visita guiada a les instal·lacions i a l’exposició “Els equilibris del riu per viure” .

Els assistents van conèixer de primera mà, quins són els serveis educatius que ofereix l’equipament, que en trobar-se només a 300 metres del riu Llobregat permet realitzar activitats combinades, tallers a Can Julià i itineraris vora del riu.

La visita a l’exposició “Els equilibris del riu per viure” va ser un dels plats forts de la jornada on van poder conèixer a través de plafons i recursos interactius, quins són els valors dels ecosistemes fluvials, les seves amenaces i quin paper ha tingut en el desenvolupament del municipi.

Durant la segona part de la jornada, es van donar a conèixer quins recursos i documents s’han elaborat per part de la Comissió com són reportatges de cada projecte, banc de recursos i d’experts, la pàgina web Va d’Aigua, etc.

A continuació es van exposar tres ponències sobre projectes que participen en la Comissió d’Ambients Aquàtics Continentals, en aquest cas, vinculats al riu Llobregat:

• Parc Riu Llobregat: és  un projecte impulsat pel Consorci per a la Recuperació i Conservació del Riu Llobregat. És un camí continu, d’uns 30 km, que uneix Collserola amb el litoral. Travessa 16 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i connecta  espais  de gran valor ecològic. A més, el projecte ha recuperat i  posa a disposició de la ciutadania un espai públic de gran valor ambiental on poder realitzar gran varietat d’activitats a l’aire lliure.
  • Activitats d’educació ambiental al riu Llobregat al seu pas per Pallejà: exemple de com el treball en xarxa permet desenvolupar activitat de sensibilització i participació per aconseguir que la ciutadania conegui i estimi el riu.
  • Recuperem el fartet al Delta del Llobregat: projecte pedagògic que convida als centres educatius dels municipis propers al delta a participar activament en la recuperació i conservació del fartet, un peix propi del delta del Llobregat que ha estat desplaçat per la gambúsia, un peix d’origen americà. L´activitat consisteix en la cura i manteniment d´un grup de fartets en un aquari a l’escola per alliberar-los posteriorment a la bassa dels fartets al delta, sempre amb el seguiment i suport d’un tècnic especialitzat del Consorci d’Espais Naturals del Delta del Llobregat.

Aquest format de jornada que facilita un espai d’intercanvi entre municipis i entitats amb un interès comú, que és el de mantenir i conservar els sistemes aquàtics continentals, ha tingut molt bona acceptació.

La Comissió d’Ambients Aquàtics Continentals compta amb el suport tècnic del programa Va d’Aigua de l’Oficina tècnica d’Educació i Promoció Ambiental de la Diputació de Barcelona. L’objectiu principal d’aquest programa és el de donar suport a aquells equipaments i projectes d’educació ambiental impulsats per ens locals que treballen per conservar i donar a conèixer els valors dels sistemes aquàtics continentals.

Sant Boi de Llobregat