10/12/2020 11:36 h.

Presentació de la Guia per a l'elaboració dels Plecs de contractació del servei d’ajuda a domicili

Comparteix

    

  • La publicació, elaborada per la Diputació de Barcelona, és un instrument tècnic per orientar els professionals dels serveis socials bàsics municipals en els processos de licitació del SAD, sobretot en els aspectes tècnics, jurídics i econòmics.
  • El Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) és un dels principals serveis socials de competència local, amb aproximadament 60.000 usuaris a la província de Barcelona.

L’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar de la Diputació de Barcelona ha presentat aquest dijous, en una jornada virtual adreçada a responsables polítics i tècnics de serveis socials dels ens locals de la província de Barcelona, la Guia per elaborar plecs per a la contractació del Servei d’Ajuda Domiciliària (SAD), que explica els diferents tràmits i documents que cal elaborar i la normativa que s'ha de tenir en compte, des de les regulacions prèvies a l'inici del procés de licitació, l'elaboració de l'expedient de contractació, la licitació pròpiament dita i l'adjudicació, fins a la fase d'execució, en què es fa el seguiment i el control de la prestació del servei.

La pandèmia de la COVID-19 ha fet més visibles les mancances dels serveis socials i les desigualtats en les cures: han augmentat les situacions de soledat no desitjada entre les persones grans, els riscos de maltractaments i les càrregues excessives per a les cuidadores principals (que acostumen a ser dones, amb el parentiu de filles). Alhora, la crisi sanitària ha posat de relleu la necessitat de reforçar, ampliar i millorar l’atenció social domiciliària. És per això que amb la publicació de la Guia, la Diputació de Barcelona ha vist una oportunitat per a poder reflexionar sobre el futur de l’atenció domiciliària.

La Guia per elaborar els plecs per a la contractació del servei d’ajuda a domicili que avui s’ha presentat vol orientar les persones professionals, incentivar la revisió del model de servei i avançar vers la qualitat, tant per a les persones usuàries com en la qualitat de l’ocupació.

L’objectiu és fer possible el desig de la majoria de persones grans de viure al domicili i en el seu entorn i que ho puguin fer en condicions dignes, amb atenció sociosanitària, amb acompanyament social i emocional, i amb una vida plena i integrada en la comunitat. Cal remarcar que el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) és un dels principals serveis socials de competència local, amb aproximadament 60.000 usuaris a la província de Barcelona.

També és rellevant aconseguir qualitat de l’ocupació, ja que es tracta d’un entorn de treball molt feminitzat, amb molta precarietat laboral i inestabilitat, com s’ha demostrat durant l’estat d’alarma amb la renúncia del servei per part de moltes usuàries.

En la seva intervenció a la inauguració de la jornada, la diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, ha incidit en que des de la corporació «treballem al costat dels ajuntaments i en col·laboració amb totes les administracions i amb el tercer sector social per millorar el sistema públic de cures en la comunitat». I ha destacat que aquesta guia vol «encoratjar a les persones responsables de la gestió del SAD cap a la millora contínua, cap a l’excel·lència». En aquest sentit, ha afirmat que la pandèmia de la COVID-19 ha fet més visible la necessitat d’impulsar i millorar el sistema públic de cures en la comunitat en el marc d’una reactivació social i econòmica, en què «la contractació pública de serveis com el d’ajuda a domicili és un instrument clau que volem impulsar sense renunciar a la qualitat».

La jornada ha comptat amb una ponència del director general de l’IMSERSO, Luis Barriga, que ha presentat el Pla de xoc per donar un nou impuls al sistema per a l’autonomia i l’atenció a la dependència realitzat pel govern de l’Estat i que contempla, entre d’altres mesures, la universalització de la teleassistència sense copagament per a totes les persones amb dependència reconeguda que viuen a la llar; l’augment de la intensitat del servei d’ajuda a domicili, i mesures jurídiques que implicaran de manera més directa a les administracions locals en el reforç del sistema per a l’autonomia i l’atenció a la dependència.

La trobada ha comptat també amb una taula rodona d’experiències entorn la prestació del SAD, com el model de xec-servei impulsat per l’Ajuntament de Mataró per potenciar la capacitat d’elecció de la persona usuària; els protocols COVID-19 de salut pública per al SAD de l’Ajuntament de Barcelona i l’experiència de gestió del SAD des de l’àrea bàsica comarcal del Consell Comarcal del Vallès Oriental.

La Guia es pot descarregar en format Pdf a través del web de la Llibreria de la Diputació de Barcelona o bé aconseguir-ne una impressió a demanda.

Podeu consultar tota la documentació de la jornada de presentació de la guia aquí.