Suport a la garantia de drets bàsics des dels SSB: dret a l'alimentació i dret a l'habitatge des de l'emergència social
Què és | Objectius | Com funciona | Qui ho pot demanar | Com es demana el programa | Mapa de recursos i serveis de suport i atenció a l’exclusió residencial i al sensellarisme | Documentació d'utilitat | Subproductes del programa
Què és
Dret a l'Alimentació:
El contingut de l'assessorament s'adequarà a la demanda concreta dels ens locals sol·licitants però, entre d'altres, podran tractar-se aspectes, com per exemple:
- Detecció i definició de les necessitats alimentàries del territori. Diagnosi sobre serveis, projectes o programes.
- Innovació social en projectes d'atenció a l'alimentació.
- Definició o millora de la gestió de prestacions alimentàries.
- Elements d'organització dels serveis i/o projectes.
- Elements de dignificació i equitat dels serveis i/o projectes.
- Treball social i comunitari al voltant de l'alimentació.
- Treball integral amb altres àrees i agents des de la perspectiva del dret a l'alimentació.
Dret a l'Habitatge des de l'emergència social:
Suport tècnic en el desenvolupament de projectes i accions que tinguin per objecte el dret de les persones en l'accés a l'habitatge d'urgència social.
Els ens locals poden optar per un dels subproductes següents:
- Assessorament jurídic per a l'elaboració de reglaments de gestió i adjudicació, i de règim intern dels habitatges destinats a urgència social.
- Assessorament estratègic per a l'elaboració de diagnosis, plans o estudis vinculats al dret a l'habitatge des de SSB.
- Suport en l'elaboració de plans locals d'atenció a persones sense llar.
Objectius
- Oferir eines de suport tècnic a projectes i serveis d’acolliment d’urgència i per a la inclusió social.
- Millorar l’eficiència i l’eficàcia en la resposta a les necessitats bàsiques habitacionals des dels ens locals.
- Acompanyar i assessorar als ens locals en l’acompanyament a la millora social i residencial de les persones sense llar.
- Aportar coneixement i elaborar de forma consensuada metodologia que permeti implementar polítiques per afrontar l’exclusió residencial des de l’àmbit de serveis socials bàsics.
Com funciona
La metodologia d’aquest assessorament constarà d’un nombre determinat de sessions específiques amb l’ens local sol·licitant, i complementàriament podrà contemplar sessions grupals amb altres ens locals que hagin sol·licitat aquest mateix producte de catàleg amb l’objectiu de compartir experiències i bones pràctiques en l’àmbit de treball.
Aquesta participació grupal és voluntària i dependrà del grau de finalització de cada projecte en el moment que es convoqui la sessió.
Qui ho pot demanar
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats i consorcis locals.
Com es demana el programa
A través del Catàleg de Serveis.
Mapa de recursos i serveis de suport i atenció a l’exclusió residencial i al sensellarisme
Documentació d'utilitat
Anàlisi dels serveis d'allotjament i alimentació d'urgència: recomanacions de la seva cobertura des del món local - Abril 2014.
[ Descarrega ]
Dret a l'alimentació
Què és | Objectius | Com funciona | Qui ho pot demanar | Com es demana el programa | Documentació d'utilitat
Què és
Suport tècnic en el disseny d’estratègies de garantia del dret a l’alimentació per a persones en situació de vulnerabilitat des d’una perspectiva integral i transversal, comptant amb altres àrees de treball a més dels serveis socials, com poden ser salut, educació, consum, promoció econòmica, comerç i medi ambient; així com entitats socials i/o societat civil organitzada.
El suport també s’ofereix per a la gestió, revisió i implementació de projectes i serveis d’alimentació específics, tant si aquests s’orienten a la donació en espècie (menjadors socials, càterings socials, centres de distribució d’aliments, etc.); al treball comunitari (horts socials, cuines comunitàries, etc.); a la prevenció del malbaratament alimentari; o a la creació d’ocupació.
El contingut de l’assessorament s’adequarà a la demanda concreta dels ens locals sol·licitants però, entre d’altres, podran tractar-se aspectes com per exemple:
- Detecció i definició de les necessitats alimentàries del territori.
- Diagnosis per a revisar o posar en marxa serveis, projectes o programes.
- Treball integral amb altres àrees i agents des de la perspectiva del dret a l’alimentació.
- Diagnosi per a posar en marxa serveis, projectes o programes.
- Planificació dels serveis, projectes o programes.
- Elements d’organització dels serveis i/o projectes (criteris d’accés, reglaments de funcionament, protocols de derivació i coordinació, indicadors d’avaluació i impacte, optimització de recursos, logística, etc).
- Elements de dignificació i equitat del serveis i/o projectes.
- Treball social i comunitari al voltant de l’alimentació.
Objectius
- Oferir eines de suport tècnic per al desenvolupament de projectes i programes de garantia del dret a l’alimentació.
- Repensar els models d’atenció a necessitats alimentàries des de la perspectiva de la garantia del dret a l’alimentació
- Avançar cap a projectes preventius i innovadors en els que es potenciï l’autonomia de les persones i l’economia local.
Com funciona
Constarà d’un nombre determinat de sessions específiques amb l’ens local sol·licitant i, a més, la possibilitat de realitzar sessions grupals amb altres ens locals que hagin sol·licitat aquest mateix producte de catàleg.
Al finalitzar aquest recurs, es convidarà a participar a una sessió conjunta amb altres ens locals que hagin desenvolupat projectes en l’àmbit del dret d’alimentació per a intercanviar experiències. Aquesta sessió és voluntària i està subjecte a l'estat de finalització del projecte en el moment que es convoqui la sessió.
Les sessions i activitats es realitzaran de forma presencial o telemàtica segons la proposta metodològica específica i/o el que assenyalin els protocols preventius de salut en cada moment.
Qui ho pot demanar
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats.
Com es demana el programa
A través del Catàleg de Serveis.
Documentació d'utilitat
Assessorament estratègic per a l'elaboració de diagnosis, plans o estudis
Què és
L’assessorament consisteix en el suport tècnic en la vessant estratègica mitjançant l’elaboració de diagnosis, estudis i anàlisis que permetin valorar les situacions vinculades a l’exclusió residencial que afecti a les persones ateses per serveis socials en un determinat territori, i obtenir-ne indicadors i dades suficients com per poder pensar en polítiques públiques des de l’àmbit local que permetin la millora de les condicions residencials de les persones i famílies.
Les sessions i activitats es realitzaran de forma presencial o telemàtica segons la proposta metodològica específica i/o el que assenyalin els protocols preventius de salut en cada moment.
Objectius
-
Oferir eines de suport tècnic a projectes i serveis d’acolliment d’urgència i per a la inclusió social.
-
Millorar l’eficiència i l’eficàcia en la resposta a les necessitats bàsiques habitacionals des dels ens locals.
En aquest subproducte podran tractar-se aspectes, com per exemple:
- Diagnosi i/o disseny per iniciar el servei o projecte
-
Optimització de recursos
-
Indicadors d’avaluació i impacte del servei
-
Protocols de derivació
-
Treball integral i transversal amb altres àrees i agents
-
Elements de dignificació i equitat del servei
-
Treball comunitari
Com funciona
Qui ho pot demanar
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats i consorcis locals.
Com es demana el programa
A través del Catàleg de Serveis
Documentació d'utilitat
Assessorament jurídic per a l'elaboració de reglaments de gestió i adjudicació, i de règim intern dels allotjaments d’urgència social
Què és
L’assessorament consisteix en el suport tècnic en la vessant jurídica mitjançant l’acompanyament en l’elaboració del reglament de gestió i adjudicació dels habitatges destinats a allotjament d’urgència, adaptant-se a les particularitats dels habitatges i a la realitat del funcionament del servei a cada municipi o territori. Complementàriament es podran proposar altres models de documents i annexos vinculats al reglament, com ara la normativa de règim intern dels habitatges.
Les sessions i activitats es realitzaran de forma presencial o telemàtica segons la proposta metodològica específica i/o el que assenyalin els protocols preventius de salut en cada moment.
Objectius
- Oferir eines de suport tècnic a projectes i serveis d’acolliment d’urgència i per a la inclusió social.
- Millorar l’eficiència i l’eficàcia en la resposta a les necessitats bàsiques habitacionals des dels ens locals.
En aquest subproducte podran tractar-se aspectes, com per exemple:
- Criteris d’accés al servei
- Reglament de gestió i adjudicació
- Reglament de règim intern i convivència
- Pla de treball / Acord social
Com funciona
Qui ho pot demanar
Ajuntaments, consells comarcals, mancomunitats i consorcis locals.
Com es demana el programa
A través del Catàleg de Serveis.
Documentació d'utilitat
Acompanyament als ens locals en l’elaboració dels plans locals per a l’abordatge del sensellarisme
Què és
L’assessorament consisteix en acompanyar als ens locals en la seva estratègia de desenvolupament de projectes vinculats a l’atenció de persones en situació de sense llar. A disposició dels ens locals en el Catàleg de serveis 2025 a través del recurs tècnic Suport a la Garantia de Drets Bàsics des dels SSB: Dret a l'Alimentació i Dret a l'Habitatge des de l'emergència social escollint aquest subproducte.
Objectius
-
Acompanyar i dotar de drets bàsics a aquelles persones que es troben en greu situació d’exclusió residencial, i en concret sense llar.
- Assessorament per a la realització de recomptes i censos
- Suport metodològic per a l’elaboració i implementació del pla local de sensellarisme.
Documentació d'utilitat
Anàlisi dels recursos dirigits al sensellarisme a la província de Barcelona.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.