El programa
Cultura emprenedora a l’escola (CuEmE) fomenta l’esperit emprenedor i les competències bàsiques en el cicle superior d'educació primària. Durant un curs escolar, l’alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar amb el suport de l’escola, l’administració local, les empreses i altres entitats de la seva localitat.
Document de presentació del Programa [en pdf]
El programa està alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 i comparteix els principis de la Carta de Ciutats educadores per fer front als principals reptes de les societats contemporànies:
- invertir en l’educació de les persones, perquè siguin cada cop més capaces de reflexionar, expressar, afirmar i desenvolupar el seu propi potencial humà amb singularitat, creativitat i responsabilitat;
- promoure les condicions de plena igualtat perquè totes les persones es puguin sentir respectades i ser respectuoses, capaces de dialogar i d’escoltar activament;
- conjugar tots els factors possibles per construir, ciutat a ciutat, poble a poble, una veritable societat del coneixement sense exclusions;
- aprendre i desenvolupar consciència comunitària i habilitats per organitzar la vida en comú en condicions d’igualtat i justícia.
CuEmE utilitza la metodologia del treball per projectes, amb la qual l’alumnat aprèn a través de l’acció i posa en pràctica coneixements, habilitats i actituds en un context real.
El programa treballa totes les competències clau del currículum –lingüística, matemàtica, artística, social, món físic, digital, i aprendre a aprendre– a partir de la competència emprenedora, d’autonomia i iniciativa personal.
Cultura emprenedora a l’escola parteix del concepte d’emprenedoria com a conjunt de valors i competències personals que permeten assentar els propis projectes vitals. Opta per la forma empresarial de cooperativa, ja que aquesta centra l’activitat empresarial en la persona i no en el capital, es gestiona de manera democràtica i participativa i dona part dels beneficis a projectes socials. El reforç de valors com la solidaritat, la igualtat d’oportunitats i l’equitat, converteixen el programa en un instrument d’inclusió social i d’educació per al desenvolupament sostenible.
Un altre dels trets definidors del programa és la transversalitat dins de les administracions locals a través de les àrees de Promoció Econòmica i Educació, que coordinadament mobilitzen els recursos del territori i els vinculen amb l’escola.