Parc a taula

La Gerència de Serveis d'Espais Naturals promou el Parc a taula, un programa de desenvolupament sostenible, en la seva vessant ambiental, social i econòmica, vinculat als objectius de conservació i ús públic de la Xarxa de Parcs Naturals. 

Parc a taula pretén destacar, mitjançant la gastronomia, la producció artesanal i la viticultura de proximitat i de qualitat, els valors naturals, culturals i paisatgístics dels nostres parcs i de les poblacions que en formen part. En aquest programa, participen prop de 300 empreses vinculades amb el sector de la gastronomia. Són restaurants, allotjaments, cellers, productors i elaboradors, així com establiments dedicats a la venda de productes de proximitat relacionats territorialment amb 11 espais naturals d'alt valor paisatgístic, ecològic i cultural de la Xarxa de Parcs Naturals: Espai Natural de les Guilleries-Savassona, Parc de la Serralada de Marina, Parc de la Serralada Litoral, Parc del Castell de Montesquiu, Parc del Foix, Parc del Garraf, Parc del Montnegre i el Corredor, Parc d'Olèrdola, Parc Natural de la Serra de Collserola, Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny.

Parc a taula, doncs, és un instrument de dinamització socioeconòmica, de gestió del patrimoni natural i cultural i d’instrumentalització de l’ús públic i pedagògic del territori. El repte és combinar en una iniciativa comuna el sector primari d’una àrea protegida en sentit ampli, els productors i transformadors dels productes naturals, els restauradors, el teixit social local, la conservació i gestió pública de l’espai, tot creant un marc positiu que esperoni els agents privats a continuar treballant colze a colze amb els responsables administratius i la societat civil més receptiva vers la conservació dels espais naturals, donant suport als agents econòmics que hi habiten de forma sostenible.

L’estratègia de Parc a taula, per tant, no és la de subvencionar el sector primari de l’àmbit dels parcs gestionats, sinó de crear aliances entre l’òrgan gestor, aquest sector i la resta d’agents públics i privats, per tal de promoure l’equilibri ecosistèmic en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible (crisi climàtica, prevenció d’incendis, alimentació saludable...), posant en valor el producte de proximitat i de qualitat, el patrimoni cultural gastronòmic i la seva contribució a l’equilibri territorial.

Objectius

  1. Dinamitzar, preservar i divulgar el patrimoni natural i cultural de la Xarxa de Parcs Naturals i, especialment, contribuir a enfortir el lligam que uneix les tradicions gastronòmiques amb el valor patrimonial dels seus territoris.
  2. Afavorir la presa de consciència de la problemàtica mediambiental, especialment la vinculada a temes referits a la salut i a l’alimentació del públic visitant.
  3. Contribuir a la cooperació i intercomunicació entre els equips de govern municipals de cada parc, així com entre els restauradors, viticultors, productors artesans i venedors dels establiments i mercats municipals que es trobin en l’àmbit territorial d’aquests espais.
  4. Fomentar i promoure el sentit de pertinença de la població local i dels participants en el programa a l’espai natural protegit, afavorint els valors de comunicació, riquesa, festa, salut i sociabilitat que porta aparellada la gastronomia en la cultura mediterrània.
  5. Ajudar a explorar una nova forma de relació i comunicació entre el parc, els municipis del seu entorn i el públic visitant.
  6. Experimentar una nova via d'aprofundiment en la funció didàctica i lúdica d'aquests espais protegits i dels productes naturals que produeixen, per tal de redescobrir el ritme natural de les estacions i valorar el valor cultural de la cuina com un reflex de les persones i de la societat.
  7. Afavorir el desenvolupament socioeconòmic dels habitants de l’entorn vinculats al sector primari de l’economia (agricultors, ramaders...), així com d’altres sectors relacionats (turisme rural, centres d’hostaleria...) que tenen una estacionalitat molt marcada i així permetre el seu desenvolupament durant tot l’any.
  8. Promoure el valor de la gastronomia local com a representativa de la cultura catalana al mateix nivell que pot ser la llengua, els costums populars, o la història local.
  9. Ajudar a difondre l’art culinari representat per cuiners i productors locals que tenen especial cura a emprar en la seva cuina o conrear en els seus terrenys productes naturals.
  10. Promoure vincles de col·laboració per a la creació de lligams entre territoris i dins d’un mateix territori, a partir de la identitat cultural enogastronòmica de cada parc, de la Xarxa de Parcs Naturals i del Mediterrani en general, que ajudin a la promoció d’una idea de procés de qualitat basada en el propi territori.

Història

Parc a taula va néixer l’any 2001 en els parcs del Garraf i d'Olèrdola com una activitat dins el programa cultural Viu el Parc, promogut por la Diputació de Barcelona des de l'any 1992. Aquesta iniciativa ha tingut continuïtat amb la incorporació del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, des del 2004; dels parcs de la Serralada Litoral i del Foix, des del 2008; del Parc del Montnegre i el Corredor, des del 2012; del Parc del Castell de Montesquiu i del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, des del 2014; del Parc de la Serralada de Marina l'any 2015; del Parc Natural de la Serra de Collserola el 2020, i de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona el 2021. Aquests territoris sumen 103 municipis.

Parc a taula ha rebut diferents reconeixements en forma de participació en congressos nacionals i internacionals i premis com el 2n premi i menció especial a la millor gestió del Patrimoni Natural a través de turisme dels Premis de Turisme Responsable de Catalunya (2013).

La Diputació de Barcelona, amb els programes Parc a taula, Xarxa Productes de la Terra i Barcelona Agrària dona suport a les petites empreses agroalimentàries de proximitat i la cultura gastronòmica local.