ApreniJoc

ApreniJoc

Municipi:

Badalona

Ens impulsor: L’ens impulsor principal és la Fundació Salut Alta, amb la implicació de l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament de Badalona.

Contacte: aprenijoc@fundaciolasalutalta.org

Més informació de l'experiència


Download fitxa

 

Els infants de primària del barri de la Salut de Badalona disposen, fora de l’horari escolar, d’ApreniJoc, un espai d’aprenentatge i lleure on es treballa amb un enfocament innovador i socialitzador, i connecta amb l’entorn i amb la resta de recursos del barri.
 

Persones destinatàries

Nens i nenes de sis a dotze anys, del barri i derivats per les escoles.

Metodologia

Per assolir l’objectiu de l’experiència, es du a terme un treball per projectes, en xarxa, basat en principis d’innovació pedagògica, amb un aprenentatge basat en l’experiència i en la gestió de la multiculturalitat.

Fases

L’experiència ha variat en relació amb el disseny inicial en funció de les avaluacions fetes i les necessitats detectades, ja sigui per les famílies o els infants, i també per l’equip responsable i la xarxa del Pla Educatiu d’Entorn.

ApreniJoc s’està obrint al barri i la comunitat, i ofereix també espai als alumnes d’ApS dels instituts de la zona perquè col·laborin en una activitat que aporta creixement i riquesa tant als alumnes d’ESO com als de primària.

Recursos humans

La responsable és una educadora social, que coordina el projecte.

Hi participen dues monitores de lleure, que són les referents dels grups, una treballadora social, que és la referència de les famílies, i una educadora responsables de projectes de la fundació.

L’equip prepara, dinamitza i avalua l’activitat, i s’encarrega de l’organització i de gestionar les altes i les baixes, i també d’acompanyar les famílies.

La coordinadora té un contracte de trenta hores per setmana, i les monitores, de vint.

La coordinadora del projecte es reuneix periòdicament amb les persones que coordinen la resta de projecte de l’entitat per organitzar activitats i acordar criteris comuns.

La referent de famílies està disponible a les tardes en família i en els casos en què se li demani l’assistència.

L’equip del projecte s’implica en les xarxes del barri i en les de la infantesa, i es coordina amb els serveis socials, els tutors de les escoles i amb l’equip del centre educatiu on té lloc el projecte.

Recursos materials i espais

Es disposa d’espais de l’escola Josep Carner, del pati, l’hort, tres aules i els lavabos. Els materials són els que té en els seus fons la Fundació Salut Alta.

Cost i fonts de finançament

Cost: 100.000 euros anuals

Els fons són aportats per la Fundació Salut Alta, la Caixa Proinfància, la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Badalona, la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència i la Fundació Fèlix Llobet.

Punts forts

El nombre d’infants. En els tres últims anys, hi ha participat cent vuitanta-quatre nens i nenes de catorze escoles.

L’espai d’aprenentatge serveis als infants per treballar i reforçar aspectes imprescindibles per a la seva maduració personal i per a l’assoliment de les competències bàsiques de l’aprenentatge, com ara els hàbits de treball i estudi, l’acceptació de normes i límits, les relacions socials amb els altres companys i amb els adults, l’establiment de conductes assertives en la resolució de conflictes i el reforç de l’aprenentatge escolar.

L’espai de lleure contribueix positivament a integrar l’alumnat nouvingut d’altres països. En aquest espai es treballa el reforç oral i escrit de la llengua catalana, el coneixement de l’entorn i d’altres cultures, habilitats socials i comunicatives entre l’alumnat, incidint especialment en la resolució de conflictes, i l’educació en la diversitat, la diferència, la tolerància i el respecte mutu.

Punts febles

L’horari de les educadores no és suficient per respondre a situacions vitals de les famílies amb moltes necessitats i que generen risc de desprotecció dels menors.

La dificultat per trobar prou finançament.

La dependència amb Caixa Proinfància, que marca els requisits econòmics que han de complir les famílies per accedir al projecte, deixa moltes famílies sense assistència.

Punts de millora

L’obertura al barri, l’augment de la relació amb altres entitats i associacions de l’entorn i la participació d’ApS prèvia formació dels joves als instituts.