Audiovisuals, una finestra oberta al món
Municipi: Santa Coloma de Gramenet
Ens impulsor: L’ens impulsor principal és l’Escola Bressol Municipal L’Ànec
Contacte: ebmlanec@gramemet.cat
Al programa Audiovisuals es creen ambients diversos en què els infants poden expressar les seves emocions a través de la dansa i el moviment.
En una sala polivalent o a les aules del centre escolar, es projecten a les parets, en una pantalla o a terra imatges acompanyades de música. L’espai i l’entorn ha d’afavorir l’expressió i el moviment dels infants.
Objectius
Es pretén millorar l’expressió de les emocions dels infants, fomentar que les expressin a través del cos i que adquireixin progressivament seguretat afectiva i emocional.
Persones destinatàries
Infants d’escola bressol de quatre mesos a tres anys.
Fases
Es diferencia entre la preparació i l’activitat mateix.
Durant la preparació, se seleccionen vídeos de dansa de diverses tipologies, i imatges geomètriques i mandales amb música i moviment. L’elecció de la música és un tema personal de cada educadora, que té en compte els gustos dels seus grups. Tota la música pot ser vàlida. Es posa a punt la sala on tindrà lloc l’activitat, de manera que tingui diferents ambients de música, llum i colors. Les sales són variades, tant a les estances com a la sala polivalent, i es disposa l’ambient de maneres diferents, amb el projector i escollint diferents materials segons el dia. Es tenen també preparats els materials perquè els infants interactuïn, ja sigui roba, coixins, capses, construccions o miralls, per exemple.
Durant l’activitat, es projecten les imatges acompanyades de música. En el cas dels nadons, la projecció es fa a terra. Les educadores faciliten l’activitat, però no hi participen activament. La durada és de trenta o quaranta minuts, en funció de la resposta del grup. El nombre màxim d’alumnes és de vint, és el que correspon als grups de dos i tres anys. L’activitat es fa amb els infants un cop a la setmana.
Recursos humans
La responsable de l’activitat és la directora de l’escola bressol, i hi participen totes les educadores.
Punts forts
Ens hem adonat que la música barrejada amb la imatge transporta als infants a una experiència única on poden expressar tota l'emoció que els connecta amb la dansa i la creativitat. És una experiència que no deixa a cap infant indiferent, cadascú a la seva manera participa d'aquesta activitat.
La importància de fer servir la música com a llenguatge universal que dona l'oportunitat als infants més petits per comunicar-se.
Punts de millora
És important que els infants interactuïn amb la música i les imatges, i s’ha d’evitar que tinguin una actitud d’observació.