Cardedeu Coeduca

Cardedeu Coeduca

Municipi: Cardedeu

Ens impulsor: Ajuntament de Cardedeu

Contacte: igualtat@cardedeu.cat

Més informació de l'experiència


Download fitxa

 

El projecte pretén contribuir a crear una societat més justa, amb menys desigualtats i violències, desenvolupant la sensibilitat i la consciència sobre les dinàmiques de discriminació per raó de gènere, implementant la coeducació a tots els centres públics de bressol, primària i secundària de Cardedeu. Per aquest motiu, cada centre forma part d'un procés d'acompanyament i formació a tots els seus agents (professorat, famílies i alumnat) que té una durada de dos anys i s’adapta a les particularitats, potencialitats i necessitats de cadascun.

Objectius

Els objectius generals del pla de treball són promoure el desenvolupament integral dels infants més enllà dels rols tradicionals associats a la feminitat i la masculinitat, donar eines al professorat per integrar la coeducació com a estratègia de prevenció de la violència masclista i el desenvolupament d’unes relacions més respectuoses i alliberadores, sensibilitzar i transformar la comunitat entorn de la igualtat efectiva de gènere per fer una societat més justa i equitativa, potenciar una perspectiva positiva de la diversitat en els centres educatius i crear la Taula Municipal de Coeducació que vetlli per una línia comuna de les accions coeducatives a Cardedeu.

Persones destinatàries

L’alumnat de les escoles bressol, els centres primària i secundària i les famílies.

Metodologia

Es parteix des d’una visió àmplia de la idea d’equitat de gènere basada en la noció d’interseccionalitat, que inclou també la diversitat cultural, sexual i social. La manera de treballar combina la presentació d’aquest marc teòric amb el treball de dimensió personal. L’aposta per la coeducació passa per una presa de consciència individual i grupal. Per tant, implica la voluntat d’una revisió personal de mestres i professorat, així com de l’organització del centre.

Des d’aquesta perspectiva, es treballa amb múltiples eines, com ara la investigació acció participativa i tècniques de teatre, i un ampli ventall de dinàmiques participatives i vivencials adreçades a la presa de consciència dels agents que hi participen.

Fases

La durada de quatre anys és un factor clau per a l’assoliment d’un impacte de qualitat, ja que permet fer un acompanyament de dos anys de durada a cada centre i promoure la creació d’un espai de treball comú al municipi, la Taula Municipal de Coeducació, que un cop finalitzat el projecte esdevindrà el motor de la coeducació a Cardedeu.

A la primera fase, es va fer la diagnosi de les necessitats del centre, la formació del professorat, la intervenció amb l’alumnat, la intervenció amb les famílies i la creació de la comissió de coeducació a l’escola.

A la segona fase, es va crear el pla de coeducació de centre, es va difondre el pla, es ven elaborar materials de lectura simplificada, es va consolidar la comissió coeducació i es va participar en la Taula Municipal de Coeducació.

Recursos humans

El responsable és el cap d’Àrea de Desenvolupament Comunitari. Hi participen una tècnica de Serveis Personals i una tècnica d’Educació.

L’execució del programa va a càrrec de les entitats Fil a l’Agulla, Esberla i Coeducacció.

Recursos materials i espais

Es compta amb els deu centres educatius del municipi, el casal de la gent gran i el pati i la sala del museu.

Cost i fonts de finançament

Cost: 166.795€

Els fons els aporten l’Ajuntament de Cardedeu, la Diputació de Barcelona i el Ministeri d’Igualtat.

Punts forts

  • Els vincles entre les famílies i l’equip d’educadores s’han enfortit.
  • La identificació del sexisme en els contes i les històries genera canvis en l’ús d’aquest material per les educadores.
  • El conjunt dels equips docents ha realitzat un procés de canvi personal i professional amb la incorporació de més consciència enfront de les relacions i dinàmiques de gènere.

Punts de millora

  • Pensar en espais de coordinació amb els cicles.
  • Potenciar el fòrum obert com a factor de prevenció i de creació de comunitat entre família i escola.
  • Estudiar altres formats de franja horària.
  • Donar sortida a les necessitats que expressa part del claustre modificant algunes accions previstes.