Infància i adolescència: del risc a la igualtat, la salut i el benestar

 

El projecte transformador Infància i Adolescència: del risc a la igualtat, la salut i el benestar té per objectiu promoure la igualtat d’oportunitats i la salut en la infància i l’adolescència, així com donar suport als infants i adolescents, i a les seves famílies, especialment en situació de vulnerabilitat, a través d’accions emmarcades en l’acompanyament als ens locals i als serveis socioeducatius.

El programa inclou també accions adreçades a aquests grups d'edat per fomentar l'ús responsable de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i per promoure la igualtat de gènere, les habilitats socials i els hàbits saludables.

A més a més, contempla accions de diagnosi i intervenció amb l’adolescència com a etapa específica del cicle vital que ha de poder considerar-se de forma transversal en el conjunt de polítiques públiques locals.

  • Donar suport als ens locals de la província de Barcelona per fer front a les necessitats socials, educatives i emocionals de la infància més vulnerable.
  • Donar suport als ens locals de la província de Barcelona per detectar i intervenir en les situacions de risc de la infància i l’adolescència i les seves famílies.
  • Prevenir riscos associats a les TIC i promoure el benestar emocional i hàbits saludables en la infància i l’adolescència a través de les noves tecnologies.
  • Analitzar la situació i les necessitats de l’adolescència des d’una perspectiva universal i de cicle de vida i promoure recursos per donar-los resposta.

Suport als serveis socioeducatius

Guia de recomanacions i recursos per al treball socioeducatiu a distància

El projecte compta amb un document que ofereix un recull d’orientacions per als i les professionals per poder realitzar el treball socioeducatiu a distància, facilitant noves eines per a l’atenció i acompanyament a infants i adolescents i contribuint a reduir la bretxa digital.

Durant el període de confinament derivat de la COVID-19, el treball dels Serveis d’Intervenció Socioeducativa (i Centres Oberts) no va ser declarat servei essencial però, tot i així, es va mantenir el seguiment de les situacions familiars a través de trucades telefòniques i videoconverses. Durant aquells mesos, els serveis van reinventar-se de manera ràpida i àgil, desenvolupant noves eines de treball a distància. La Guia recull algunes de les experiències desenvolupades i alhora proposa noves eines per a la intervenció amb infants i adolescents, i l’acompanyament a les famílies, a través de recursos digitals amb noves potencialitats per al treball socioeducatiu del futur.

La Guia s’ha elaborat amb el Col·legi d’Educadores  i Educadors Socials (CEESC), i amb la creació d’un grup de treball amb professionals dels ens locals de la província de Barcelona i persones expertes en TIC i educació a distància.

Diagnosi dels serveis socioeducatius als municipis de la província de Barcelona

El programa compta amb una diagnosi dels serveis socioeducatius adreçats a la infància, l’adolescència i les famílies, tenint en compte el seu funcionament i impacte, punts forts i reptes, i accions innovadores.

La Diagnosi s’està treballant amb el Col·legi d’Educadors  i Educadores Socials (CEESC), i amb la creació de grups de debat amb professionals dels ens locals i serveis socioeducatius, i d’una enquesta als ens locals i entitats que proveeixen serveis socioeducatius.

Prevenció de riscos associats a les TIC i foment d’hàbits saludables

El projecte contempla un programa, en procés d’elaboració, per a infants i adolescents amb l’objectiu de promoure la prevenció de l’ús problemàtic i de les addiccions a les TIC, fomentar els hàbits saludables i prevenir els riscos associats a les tecnologies.

El programa inclou Guies i recursos per a la prevenció de l’ús problemàtic i addiccions a les TIC d’infants i adolescents; per a la prevenció de riscos associats a les TIC (com el cibermasclisme); i per a la promoció dels hàbits saludables en aquests grups d’edat a través de les tecnologies.

Programa d’adolescència

Diagnosi sobre les necessitats i reptes de les polítiques públiques en l’etapa de l’adolescència

El projecte comptarà amb una diagnosi, en procés d’elaboració, de les necessitats de l’adolescència des d’una perspectiva universal per situar-la al centre de les polítiques públiques; donar suport a la visibilització positiva de l’adolescència; fomentar la participació dels i les adolescents en el disseny de les polítiques que se’ls adrecen i plantejar un nou model d’abordatge públic vers l’adolescència que sigui de caràcter específic (no incorporat en les dicotomies infància i adolescència o adolescència i joventut). També es pretén fer sensibilització i difusió de tots els factors específics d’aquesta etapa del cicle vital que impacten en el futur dels i les adolescents.

Grup assessor de persones expertes del programa d’adolescència

El projecte transformador Infància i Adolescència: del risc a la igualtat, la salut i el benestar compta amb un grup assessor format per persones expertes en adolescència, de l’àmbit acadèmic i professional, amb la finalitat d’identificar metodologies per al coneixement i abordatge dels reptes i necessitats de l’adolescència, així com per apuntar actuacions d’àmbit local per donar-hi resposta.

El grup, constituït el 3 de novembre de 2021, està format per 16 persones expertes en adolescència de l’àmbit acadèmic i professional, de diferents disciplines, - com ara la psicologia, la sociologia, l’educació social o el dret, entre d’altres -, i àmbits d’especialització - salut, salut mental, educació, gènere, migracions, addiccions, esport, i altres- , i està coordinat i dinamitzat per la Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, sota la direcció de Mª Àngels Balsells, directora de la Càtedra.

El grup assessor s’ha reunit durant quatre sessions durant el mes de novembre de 2021, on s’ha debatut sobre aspectes claus de l’adolescència des de la perspectiva de les identitats, les relacions, el benestar i l’autonomia.

La finalitat és elaborar un full de ruta per al programa d’adolescència de la Diputació de Barcelona que contempli el plantejament i orientació teòrica del programa; aportacions en relació als reptes que té l’adolescència en diferents àmbits, i propostes d’actuacions i polítiques d’àmbit local per abordar aquests reptes. També se’n farà un contrast amb un grup d’adolescents de diferents municipis de la província de Barcelona.