08/07/2022 14:11 h.

Solucions informàtiques per agilitzar la gestió de les deixalleries

Comparteix

Moltes de les tasques que es porten a terme a les deixalleries requereixen un tractament de dades laboriós i feixuc que, sovint, encara es fa amb sistemes de gestió rudimentaris com les llibretes manuals o aplicacions estàndard com les eines Office. Les noves tecnologies aplicades a la gestió d’aquestes instal·lacions faciliten eines de control i seguiment dels residus amb més eficiència operativa i econòmica.

Els nous programaris per a la gestió intel·ligent del flux de residus permeten centralitzar la informació amb més rendiment i ofereixen solucions clau com conèixer l’ús real de les instal·lacions o dels fluxos de recollida, facilitar el compliment de la normativa RAEE amb més claredat, registrar una traçabilitat d’entrades i sortides amb estadístiques avançades per a la gestió o fomentar la reutilització.

Pel que fa als equips tècnics municipals, la digitalització de les dades els permet consultar en temps real les entrades i sortides dutes a terme a les deixalleries sense haver d’estar presents a l’accés de les instal·lacions, exportar les dades i elaborar informes, guanyant comoditat i temps. A més a més, sovint incorporen múltiples automatismes per facilitar-los les tasques i evitar errors, com l’enviament de correus als transportistes relacionats amb les peticions de recollida de contenidors, el control del temps de les recollides o l’enviament de dades al sistema central i a la plataforma RAEE.

La informatització de la gestió de les deixalleries també genera nous canals de comunicació ciutadana propers i eficaços, ja que els usuaris poden arribar a consultar la informació general de la deixalleria del municipi a través d’una web, revisar les pròpies entrades de materials i conèixer les bonificacions que els poden correspondre a través d’un espai web personal.

A més a més de facilitar les tasques diàries a les deixalleries, aquestes eines permeten unificar el control de tots els serveis relacionats amb la gestió dels residus en una mateixa plataforma informàtica, integrant-hi altres informacions com la gestió de les flotes dels vehicles de recollida de residus i neteja viària o la gestió de les incidències.

Un exemple d’aquest tipus de sistemes el trobem en deixalleries gestionades pel consorci del Vallès occidental, als ajuntaments de Vic i Igualada entre d’altres, on tenen implantat el servei ACTAIS WASTE. Aquest programari per a la gestió intel·ligent del flux de residus en deixalleries te un cost general d’uns 7000 euros aproximadament, on el cost del sofware i el hardware oscil·la sobre els 5000 i 6000 euros per deixalleria (sigui fixa o mòbil). Els altres costos, de caràcter anual, refereixen al manteniment (700 euros), l’allotjament del núvol (450 euros) i la connectivitat mòbil (200 euros).

Així, doncs, aquesta informatització de la gestió, que ja és una realitat en molts dels nostres municipis, permetrà fer front a les necessitats presents i futures de les deixalleries mitjançant una sèrie de recursos amb capacitat de poder oferir més i millors serveis.