03/12/2021 00:00 h.

3 de desembre, Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

Amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat que es celebrarà el proper 3 de desembre, l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social es suma a aquesta commemoració aprovada per l’Assemblea General de l’ONU al 1992. L’objectiu d’aquest dia és promoure els drets i el benestar de les persones amb discapacitat en tots els àmbits de la societat, així com conscienciar sobre aquesta situació en tots els aspectes de la vida política, social, econòmica i cultural.

Aquests objectius són compartits per la Diputació de Barcelona i es materialitzen en diferents recursos i serveis que oferim als ajuntaments i a les persones amb discapacitat. Ho fem a través de les entitats socials que treballen en la millora de les condicions de vida i en la defensa del drets d’aquestes persones i les seves famílies. Amb els ajuntaments ho fem a través dels recursos que oferim en el Catàleg de Serveis, per tal de promoure unes ciutats i uns territoris que disminueixin les barreres amb les que es troben les persones amb discapacitat.

Amb les entitats socials, a part d’oferir un finançament estable dels projectes destinats a aquest col·lectiu, mitjançant la convocatòria anual de subvencions, col·laborem per proveir serveis específics al territori.

Juntament amb la Fundació ECOM s’ofereix un Servei en línia d’assessorament sobre la discapacitat, un servei adreçat als i les professionals de Serveis Socials Bàsics i al que poden adreçar-s’hi per resoldre consultes en l’àmbit de la discapacitat i millorar així l’orientació a aquestes persones i les seves famílies.

Amb la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) es col·labora per aconseguir la plena participació i integració a la societat de les persones sordes a través del Servei d’Intèrprets de Llengua de Signes gràcies al qual s’ofereix un acompanyament individualitzat per realitzar tràmits o consultes amb els serveis dels ens locals o bé, amb caràcter col·lectiu, es garanteix l’accessibilitat dels actes públics a aquestes persones. Els ens locals poden sol·licitar aquest servei per al territori.

Amb aquesta voluntat d’avançar en la plena inclusió de les persones amb discapacitat, l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social també col·labora amb les principals federacions i plataformes de defensa dels drets de les persones amb discapacitat intel·lectual, física i sensorial, i les seves famílies presents a la província de Barcelona. Algunes d’aquestes entitats són DINCAT, la Federació Francesc Layret- COCEMFE, la Coordinadora Síndrome de Down, la Federació d’Associacions de Implantats d’Espanya, el Consorci de l’Auditori i l’Orquestra, la Fundació Catalana Síndrome de Down, la Federació Catalana d’Esports per disminuïts psíquics- ACELL, la Federació d’Associacions Catalanes de famílies i persones amb sordesa- ACAPPS.

Aquest treball conjunt amb les entitats permet desenvolupar conjuntament una sèrie de recursos tècnics i materials pensats i dissenyats per acompanyar els municipis en la millora de la qualitat dels serveis i dispositius desplegats en els seus municipis. Tots ells comparteixen la voluntat d’avançar en la plena participació, inclusió i accessibilitat d’aquestes persones en els diferents àmbits d’intervenció pública. Es treballa per tant en l’entorn i en els factors socials que poden ser barreres per l’exercici dels drets d’aquestes persones a una vida digna i autònoma.

Actualment s’ofereixen dos recursos tècnics als ajuntaments i als Consells Comarcals: Suport en l’elaboració de la diagnosi i Suport en el disseny del pla d’actuació en l’àmbit de les persones amb discapacitat.

Com a novetat, l’any 2022 comptarà amb nou recurs: Els Espais de Millora en l’àmbit de les Persones amb Discapacitat. L’objectiu d’aquest nou recurs és enfortir i millorar les capacitats de gestió dels ens locals. S’acompanya en la implementació dels plans d’actuació locals en aquest àmbit i s’afavoreix l’intercanvi de metodologies i experiències d’èxit amb altres municipis. Es vol introduir una òptica grupal i col·laborativa que ajudi a identificar dificultats i bones pràctiques per tal d’afavorir la qualitat i l’eficiència de les actuacions.