13/12/2023 08:34 h.

Publicats els estudis internacionals sobre el Servei d’Atenció Domiciliària

©Diputació de Barcelona

"Revisió d'experiències internacionals i estatals d'innovació a l'atenció domiciliària" i "Estudis de cas d'innovacions en el servei d'ajuda a domicili"

L’Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat ha fet una aposta per repensar els models de provisió de cures en l’entorn domiciliari i comunitari des de la perspectiva de la personalització de l’atenció, la dimensió comunitària, unes condicions laborals dignes i la qualitat dels serveis.

Els Serveis Socials d’Atenció Domiciliària (SSAD) són claus en l’ecosistema de recursos de cures per garantir una millora qualitat de vida i atendre les preferències i desitjos de les persones de viure al domicili amb acompanyament i suports, i alhora reduir la càrrega de les persones cuidadores de l’entorn familiar.

Conjuntament amb els municipis s’estan impulsant processos d’innovació social i de millora de l’atenció social domiciliària per tal de fer front als reptes que plantegen els models actuals. Alhora, la innovació requereix processos de recerca, reflexió, debat i experimentació que permetin conèixer i posar en pràctica nous models.

Amb aquesta finalitat, en el marc del Projecte Transformador Cap a un nou sistema públic de cures en la comunitat, s’han dut a terme dues recerques per conèixer models, tendències i experiències de prestació dels SSAD en el nostre entorn europeu, estatal i català que apuntin línies d’innovació per a la millora dels serveis des de l’àmbit local.

Ja estan disponibles les publicacions que recullen els resultats de les dues recerques:

• Revisió d'experiències internacionals i estatals d'innovació a l'atenció domiciliària, elaborat amb Joseba Zalakain, director del SIIS (Servei d’Informació i Investigació Social) de la Fundació Eguía-Careaga. Aquest informe pretén identificar característiques i tendències internacionals i estatals en la prestació dels SSAD quant a l'organització d’equips professionals, finançament, contractació, perfils d’usuaris, cartera de serveis i prestacions econòmiques, eines per a l’atenció integrada, digitalització, avaluació i qualitat, entre d’altres, així com descriure innovacions i bones pràctiques desenvolupades a escala local. També presenta recomanacions per a la millora dels SSAD a nivell local de la província de Barcelona partint de les innovacions i experiències detectades i del debat amb persones expertes i professionals dels municipis de la província de Barcelona.
  • Estudis de cas d'innovacions en el servei d'ajuda a domicili, elaborat amb Vanessa Davey, investigadora experta en SAD de la Universitat de Newcastle. Aquest informe analitza en profunditat algunes experiències detectades com a innovacions en la prestació del SAD al Regne Unit i en municipis catalans, per tal de reflexionar sobre com promoure models de prestació que facilitin una major autonomia i qualitat de vida de les persones usuàries, així com una millora de les condicions laborals i de la professionalització en la prestació del servei.

Les dues recerques ara publicades han estat a la base de la programació dels Espais d’innovació en la prestació dels SSAD – com a entorns de coneixement i debat entre els i les professionals- que ja porten dues edicions i que es complementen amb  l’acompanyament tècnic als municipis interessats a dur a terme innovacions i millores en el SAD per tal de millorar la qualitat de vida de les persones que requereixen cures, i també de les seves cuidadores, en els municipis de la província.