Reglament de la Caixa de Crèdit de la Diputació de Barcelona

 

Índex

Capítol 1. Disposicions generals

Capítol 2. Tramitació

Capítol 3. Reintegrament i garanties

Disposició transitòria

Disposició derogatòria

Disposició final

 


Capítol 1. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Aquest Reglament regula el funcionament de la Caixa de Crèdit de la Diputació de Barcelona, així com la fixació de les condicions, requisits i procediment necessaris per a la sol·licitud, atorgament i reintegrament dels crèdits locals.

Article 2. Règim jurídic

De conformitat amb el que disposa l'article 30.6.f) del text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, la Diputació de Barcelona te constituïda la Caixa de Crèdit, amb la finalitat que s'estableix a l'article 3 d'aquest Reglament.

Així mateix, li és d'aplicació el text refós de la llei d'hisendes locals, aprovat pel RDL 2/2004, de 5 de març, l'Ordenança general de subvencions de la Diputació de Barcelona i la resta de la legislació del règim local.

Article 3. Finalitat de la Caixa de Crèdit i destinataris
  1. La Caixa de Crèdit és un instrument de cooperació local de la Diputació de Barcelona que té per finalitat l'atorgament de crèdits als municipis, entitats municipals descentralitzades i mancomunitats de municipis de la província de Barcelona per al finançament de:
    • a) Noves inversions
    • b) Dèficit de finançament en inversions executades en exercicis anteriors e incloses en un pla de sanejament
    • c) Operacions contemplades en un Pla de Sanejament o Pla Econòmic i Financer aprovats pel Ple de l'Entitat i degudament autoritzats per l'òrgan competent en matèria de tutela financera.
  2. S'exclouen de la seva activitat els crèdits per a operacions de tresoreria, així com el refinançament del deute.

Article 4. Condicions dels crèdits
  1. La Junta de Govern fixarà, en funció de les circumstàncies dels mercats financers i la conjuntura econòmica, les condicions següents:
    • a) L'import màxim a sol·licitar per entitat i any
    • b) El tipus d'interès
    • c) Els criteris per a la concessió dels crèdits amb interès i sense
    • d) El sistema de lliurament
    • e) El termini i el sistema d'amortització
  2. Un cop aprovades aquestes condicions, es donarà compte al Ple i es publicarà al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.
  3. En cas de préstec per a inversions, el conjunt del finançament, inclòs el crèdit lliurat, no podrà superar el cost d'execució de l'actuació finançada. En cas d'operacions incloses en un Pla de Sanejament o Pla Econòmic i Financer, el seu import i termini no podrà excedir de l'admès per l'òrgan de tutela financera.
  4. L'acord que adopti la Junta de Govern en relació a l'import màxim a sol·licitar per entitat i any, previst a l'apartat 1.a) d'aquest article 4, no serà aplicable als crèdits que responguin a situacions d'emergència i catàstrofe.

Capítol 2. Tramitació

Article 5. Sol·licitud

  1. Les sol·licituds de crèdit es realitzaran mitjançant instància signada per l'alcaldia o representant competent, que anirà adreçada a la Presidència de la Diputació de Barcelona i es podrà presentar a qualsevol de les oficines del Registre General de la Diputació o pels mitjans i en els termes establerts a l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
  2. A fi d'avaluar la necessitat del finançament, la maduresa de l'actuació, la solvència del peticionari i el seu compliment dels ratis legals, la sol·licitud de crèdit haurà de contenir la informació següent:
    • a) En el cas de finançament d'inversions
      • - les dades del cost i finançament de la inversió objecte del crèdit.
      • - la darrera liquidació pressupostària efectuada per l'entitat, resumida per capítols i on consti el romanent líquid de tresoreria.
      • - l'aprovació per l'òrgan competent de l'entitat de la inversió o, en el cas que l'actuació sigui una obra o instal·lació, la del projecte tècnic.
    • b) En el cas d'operacions de crèdit incloses en un Pla de Sanejament o Pla Econòmic i Financer, caldrà acreditar en el moment de la petició:
      • - l'aprovació del pla per part de l'òrgan municipal competent
      • - l'autorització de l'operació d'endeutament per l'òrgan competent en matèria de tutela financera
  3. La Diputació de Barcelona posarà a disposició dels interessants els formularis i els models normalitzats on s'haurà de formalitzar la sol·licitud de crèdit.

Article 6. Resolució de la sol·licitud

  1. Correspon a la Junta de Govern la concessió o denegació de les sol·licituds presentades.
  2. Per a la concessió dels crèdits, tindran preferència aquelles inversions que es destinin a finançar:
    • a) Serveis mínims obligatoris previstos en la legislació vigent
    • b) Operacions incloses en Plans de Sanejament o Plans Econòmics i Financers degudament aprovats i autoritzats.
    • c) Situacions d'emergència i catàstrofe
  3. El termini màxim per a la resolució de l'expedient és de 6 mesos, a comptar des de la data d'entrada de la sol·licitud en el Registre General de la Diputació. Transcorregut l'esmentat termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, les sol·licituds formulades s'entendran desestimades.
  4. Per a la concessió del crèdit, els ens beneficiaris hauran de trobar-se al corrent de les seves obligacions econòmiques envers la Diputació de Barcelona.
  5. El crèdit lliurat s'haurà de destinar a la finalitat per a la qual s'ha concedit. Qualsevol modificació en les seves condicions s'haurà d'aprovar prèviament per la Diputació de Barcelona seguint el mateix procediment que per a la seva concessió.
  6. Per a operacions de crèdit incloses en Plans de Sanejament o Plans Econòmics i Financers no hi haurà possibilitat de canvi de destinació.

Article 7. Caducitat de l'expedient

  1. Durant la tramitació de l'expedient, la Diputació podrà requerir dels sol·licitants la liquidació dels deutes pendents, l'esmena de la documentació presentada o l'acreditació d'informació complementària necessària per valorar la petició, tot advertint-los de les conseqüències de l'incompliment que es preveuen a l'apartat següent.
  2. Transcorregut el termini de 3 mesos sense que els sol·licitants donin compliment a l'esmentat requeriment per reprendre la tramitació, es produirà la caducitat de l'expedient i, en conseqüència, s'acordarà l'arxiu de les actuacions.

Article 8. Acceptació i formalització del crèdit

  1. Un cop aprovat l'atorgament del crèdit, es notificarà al beneficiari qui, en el termini de 2 mesos, haurà d'acceptar-lo i notificar-ho a la Diputació de Barcelona.
  2. L'acceptació per part del beneficiari serà condició de l'eficàcia de la concessió del crèdit. De transcórrer el termini de dos mesos sense rebre notificació de l'acceptació, s'entendrà que el beneficiari ha renunciat al crèdit i la Diputació de Barcelona podrà deixar sense efecte l'esmentada concessió, llevat que concorrin circumstàncies que contradiguin aquesta presumpció de renuncia.
  3. Notificat l'acord d'acceptació, la Diputació de Barcelona i l'ens beneficiari procediran a la formalització del crèdit mitjançant la signatura del corresponent conveni.

Article 9. Lliurament del crèdit

  1. El lliurament del crèdit s'efectuarà d'acord amb els criteris que fixi la Junta de Govern de la Diputació de Barcelona relatius als extrems següents:
    • a) El moment del lliurament del crèdit i el seu fraccionament
    • b) La forma d'acreditació dels requeriments exigits en relació amb la inversió finançada.
  2. El termini màxim per presentar l'acreditació esmentada a l'apartat b) del paràgraf anterior serà de 6 mesos a partir de la signatura del conveni. De transcórrer aquest termini sense que s'hagi presentat l'acreditació, s'entendrà que el beneficiari ha renunciat al crèdit i la Diputació de Barcelona podrà deixar sense efecte l'esmentada concessió, llevat que concorrin circumstàncies que contradiguin aquesta presumpció de renuncia.
  3. Un cop lliurat el crèdit, el beneficiari haurà de justificar, mitjançant un certificat del funcionari públic competent, la seva aplicació al finançament de la inversió objecte de la concessió. Per a la presentació d'aquest certificat, el beneficiari disposarà dels terminis següents:
    • - de tres mesos després de la finalització de cadascun dels seus terminis anuals, en el cas de Plans de Sanejamento Plans Econòmics i Financers
    • - de dos anys, en el cas d'inversions en obres i instal·lacions
    • - i de sis mesos, en els altres casos.
  4. La Junta de Govern de la Diputació podrà prorrogar aquests terminis a petició motivada del beneficiari, el qual haurà de formular l'esmentada petició amb una antelació mínima d'1 mes de la finalització del termini corresponent.

Capítol 3. Reintegrament i garanties

Article 10. Reintegrament dels crèdits

  1. El reintegrament dels crèdits per a inversions es realitzarà mitjançant quotes anuals, segons el mètode d'amortització de quota constant, conegut com a francès o progressiu.
  2. La primera anualitat vencerà l'exercici següent a aquell en què s'hagi disposat del crèdit. En el cas dels crèdits amb interès, aquest es meritarà a partir del dia de la disposició.
  3. En cas d'operacions incloses en un Pla de Sanejament o Pla Econòmic i Financer, la darrera anualitat no podrà superar el termini fixat en la seva autorització per l'òrgan de tutela financera.
  4. El beneficiari podrà amortitzar anticipadament la part pendent del principal.

Article 11. Garanties

Les garanties de l'obligació de reintegrament per l'ens beneficiari es regiran per allò establert a l'article 49.5.B) del text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel RDL 2/2004, de 5 de març.

Article 12. Incompliment del beneficiari

  1. La Diputació de Barcelona es reserva la facultat de requerir el beneficiari perquè aporti aquelles dades i documents necessaris als efectes de la comprovació del compliment de les condicions fixades.
  2. En cas d'incompliment de les condicions de justificació o reintegrament, la Diputació de Barcelona, prèvia audiència del beneficiari, podrà resoldre el conveni i revocar el crèdit lliurat, que haurà de ser reintegrat en el termini de 2 mesos des de la notificació de la revocació, en cas que se n'hagi disposat.
  3. L'incompliment de l'obligació d'abonament de l'anualitat de devolució del crèdit i, en el seu cas, del corresponent interès, generarà l'interès legal sobre les quantitats en què s'hagi incorregut en mora.
  4. Les quantitats no reintegrades en termini podran ser objecte de compensació per qualsevol lliurament que hagi d'efectuar la Diputació de Barcelona al beneficiari, llevat d'aquelles recaptades per delegació de l'Organisme de Gestió Tributària de la mateixa Diputació.

Disposició transitòria

  1. Aquells expedients de sol·licitud de crèdits que s'estiguin tramitant a l'entrada de vigor d'aquest reglament es resoldran d'acord amb les condicions fixades en la present regulació i en els acords de desplegament.
  2. Els crèdits concedits amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest reglament i que estiguin pendents d'amortització es justificaran i reintegraran de conformitat amb les condicions fixades en la normativa i acords a l'empara dels quals varen ser concedits.

Disposició derogatòria

Resten derogades totes les normes que contradiguin o s'oposin al que disposa el present reglament, i en concret, el reglament de la Caixa de Crèdit aprovat inicialment pel Ple de data 21 de desembre de 2006 i publicat al Butlletí Oficial de la província de Barcelona núm. 56, de 6.3.2007.

Disposició final

L'entrada en vigor d'aquest Reglament es produirà un cop transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als arts. 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i una vegada s'hagi publicat en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya la referència a la publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.