Estatuts

Descarregar els Estatuts en format PDF

Títol I.- Disposicions generals

Article 1.- Constitució, naturalesa i personalitat jurídica

Amb la denominació ASSOCIACIÓ xarxasost, es constitueix una associació a l'empar del que preveu la disposició addicional cinquena de la Llei 7/85 Reguladora de les bases de Règim Local, els articles 118 i següents de la Llei 8/87 Municipal i de Règim Local de Catalunya, el Decret 110/1996, de 2 d'abril, pel qual es regula el règim de les organitzacions associatives dels ens locals de Catalunya i el registre corresponent i la Llei d'Associacions 7/97, de 18 de juny del Parlament de Catalunya.

L'Associació és una entitat amb personalitat jurídica pròpia, integrada voluntàriament pels municipis i altres entitats territorials que decideixen adherir-se i per la Diputació de Barcelona

La incorporació es farà a sol·licitud del Ple de l'Organisme i l'acord d'admissió de l'assemblea de l'associació, amb modificació, si s'escau, dels estatuts.

Tots els membres que s'incorporin a l'Associació tindran la categoria de socis ordinaris i es regiran quant als seus deures i obligacions pel que preveu la Llei d'Associacions 7/97.

L'àmbit territorial de l'Associació és el territori dels municipis i ens locals que són membres de l'Associació.
 

Article 2.- Seu social

El domicili de l'associació serà a la ciutat de Barcelona, c/Comte d'Urgell, 187, edifici del rellotge. Per acord de la Comissió de seguiment podrà ser modificada la seu social.
 

Títol II.- Àmbit funcional

Article 3.- Finalitats

Les finalitats de l'associació són:

a. Constituir un instrument de cooperació i intercanvi per al desenvolupament sostenible a les ciutats de les comarques de Barcelona, com també per la implantació i el seguiment de les Agendes 21 Locals (A21L).

b. Facilitar la interrelació dels aspectes ambientals amb els socials i els econòmics en el desenvolupament de les referides ciutats.

c. Definir estratègies, programes i accions a mig i llarg termini en el camp del desenvolupament sostenible. Facilitar la constitució d'un fòrum de debat permanent de les polítiques de desenvolupament sostenible.

d. Afavorir la creació d'un laboratori d'experiències en el camp de la sostenibilitat en l'àmbit local.

e. Facilitar eines informatives que puguin potenciar el desenvolupament sostenible de les ciutats com són: centres de documentació, d'informació, …

f. Promocionar accions conjuntes amb la Xarxa Europea de Ciutats Sostenibles i potenciar el contacte amb altres xarxes que treballen en el camp ambiental i del desenvolupament sostenible.

g. Desenvolupar projectes concrets relacionats amb la implementació de les Agendes 21 Locals a les ciutats implicades en la Xarxa, i promoure l'obtenció de finançament extern.

h. Promoure la incorporació de tots els sectors i agents socials dels municipis en el procés d'implantació i desenvolupament de les A21L.

i. Donar suport a les institucions nacionals de Catalunya, Generalitat i Parlament, en totes les iniciatives adreçades al desenvolupament de les A21L.
 

Article 4.- Funcions de l'Associació

L'Associació realitzarà per a la consecució de les esmentades finalitats les següents funcions:

a. Determinarà quins són els elements clau per a la implantació de l'Agenda 21 Local en els municipis, així com quines són les barreres que la dificulten.

b. Desenvoluparà projectes que facilitin l'intercanvi entre els municipis.

c. Exercirà accions per a afavorir l'adequació de les estructures municipals.

d. Facilitarà la incorporació de l'A21L en el procés de planejament de les ciutats que són membres de la Xarxa.

e. Portarà a terme l'anàlisi, revisió i difusió de les dades recollides d'experiències desenvolupades per membres de la Xarxa i d'altres ciutats.

f. Definirà els indicadors generals que facilitin l'anàlisi interna i la comparació dels resultats del procés vers un desenvolupament sostenible entre les ciutats membres de la Xarxa i amb altres ciutats europees.

g. Definirà i desenvoluparà projectes i accions que potenciïn la implicació de tots els agents socials i econòmics en el procés A21L.

h. Facilitarà la participació d'aquests agents i d'altres administracions en l'elaboració i execució d'aquests projectes establint línies de cooperació amb la Generalitat.
 

Article 5.- Durada

S'entén que la durada de l'Associació és indefinida.
 

TÍTOL III.- Govern i administració

Article 6.- Òrgans de l' Associació

L'Associació es regirà pels òrgans següents:

  • L'Assemblea General
  • La Comissió de seguiment
  • El President.
  • Dos Vicepresidents
  • La Secretaria Tècnica
  • Els Grups de Treball que es constitueixen per al bon funcionament de la Xarxa.
     

Capítol I.- Assemblea General


Article 7.- Naturalesa i composició

1. L'Assemblea General és l'òrgan superior de decisió i administració de l'Associació, i estarà formada per tots els municipis i organitzacions municipals membres de la xarxasost.

2. L'Assemblea General estarà formada inicialment pels membres següents:

a. Un representants de la Diputació de Barcelona.

b. Un representant de cadascun dels ajuntaments i ens territorials associats.

3. Un Representant de l'Associació Catalana de Municipis i un de la Federació de Municipis de Catalunya podran assistir, com a observadors, a les reunions que celebri l'Assemblea General.
 

Article 8.- Competències

1. Seran competències de l'Assemblea General, les que preveu l'article 12 de la Llei 7/97 d'Associacions i, concretament:

a. L'aprovació dels objectius a assolir per la Xarxa.

b. L'aprovació del pla general i de l'anual d'activitats.

c. L'aprovació i modificació dels estatuts.

d. La dissolució i liquidació de l'Associació.

e. L'admissió de nous integrants a l'Associació i la separació dels seus membres.

f. El nomenament dels membres de la Comissió de seguiment de la Xarxa.

g. L'aprovació del reglament i de les normes de règim intern de la Xarxa.

h. L'acceptació de subvencions, donatius i cessions de tota mena.

i. La disposició i alienació de béns i drets de l'Associació.

j. La ratificació dels convenis realitzats per la Comissió de Seguiment amb altres entitats públiques o privades i, també, els acords de participació que se'n puguin establir.

k. Qualsevol altra competència no atribuïda expressament a altres òrgans, i totes aquelles que li corresponguin per analogia al Ple dels ajuntaments segons les lleis i reglaments de règim local.

2. L'Assemblea General podrà delegar a la Comissió de Seguiment les competències dels apartats g. i.
 

Capítol II.- La Comissió de seguiment


Article 9.- Naturalesa i composició

1. La Comissió de seguiment és l'organisme de direcció de la Xarxa i el màxim òrgan operatiu de decisió i administració per delegació de l'Assemblea, el qual estarà constituït pel President, els Vicepresidents, i un conjunt de vocals amb nombre no superior a quinze, en representació de les entitats locals membres de la Xarxa.

A la Comissió de Seguiment hi podrà assistir un tècnic per cada una de les entitats membres amb veu però sense vot.
 

Article 10.- Competències

1. Seran atribucions de la Comissió de seguiment:

a. Donar a conèixer la Xarxa i promoure l' adhesió de nous municipis.

b. Executar les directrius definides i aprovades per l'Assemblea.

c. Aprovar els convenis amb altres entitats públiques o privades i també els acords de participació que se'n puguin establir.

d. Nomenar totes aquelles comissions i grups de treball que siguin necessaris.

e. Organitzar els serveis tècnics i administratius.

f. Confeccionar la memòria d'actuacions.

g. Donar compte de les accions desenvolupades a l'Assemblea de la Xarxa.

h. Facilitar intercanvi d'experiències i potenciar projectes de demostració.

i. Assistir als ajuntaments en el seguiment de l'aplicació de l'A21L dels municipis adherits a la Xarxa, així com el seguiment i avaluació sistemàtica d'experiències, cosa que permetrà la difusió posterior de les millors bones pràctiques. Facilitar l'intercanvi d'experiències. Potenciar projectes de demostració.

j. Coordinar la cooperació i les relacions amb la Xarxa europea de ciutats sostenibles i amb altres xarxes i organitzacions amb objectius comuns. Nomenar els representants que participaran de forma directa en les activitats de la campanya de ciutats sostenibles europees.

k. Supervisar i definir els serveis permanents d'assessorament i informació als membres de la Xarxa per facilitat la implantació de l'A21L. Suport tècnic a les ciutats membres de la Xarxa.

l. Exercitar tot tipus d' accions judicials i administratives.

m. La resolució de tots els assumptes que no siguin reservats a l'exclusiva competència de l'Assemblea General, i totes les que aquesta li'n delegui.

n. En general, adoptar les disposicions i les mesures adequades per al millor funcionament i organització de la Xarxa.
 

Capítol III. President i Vice-presidents


Article 11. Nomenament

El President i els Vice-presidents seran nomenats lliurement per l'Assemblea General d'entre els membres associats.
 

Article 12. Atribucions

1. Correspondrà al President

a. Convocar i presidir les reunions de l'Assemblea i la Comissió de Seguiment, podent decidir els empats amb vot de qualitat, així com elaborar l'ordre del dia.

b. Actuar com a portaveu de la Xarxa en tots els àmbits.

c. Representar a la Xarxa davant de persones, empreses, organismes i institucions.

2. Els Vicepresidents substituiran el President en totes les seves funcions en casos de vacant, absència, malaltia o deure legal d'abstenció. Podran exercir, a més, les funcions que el President els delegui.
 

Capítol IV. La Secretaria Tècnica


Article 13. Naturalesa i composició

La secretaria tècnica és l'òrgan executiu i de gestió de la Comissió de Seguiment, la qual estarà a càrrec de l'Àmbit de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, a través del Servei de Medi Ambient.
 

Article 14. Atribucions

Seran atribucions de la Secretaria Tècnica:

a. Dur a terme les decisions de la Comissió de Seguiment.

b. Exercir les funcions que li són delegades o encomanades per la Comissió.

c. Organitzar els procediments i els sistemes administratius de la Xarxa.

d. Assistir, amb veu però sense vot, a les reunions de la Comissió i/o de l'Assemblea.

e. Informar i assessorar el President i la Comissió de Seguiment de tot el que li sigui sol·licitat.

f. Donar compte a la Comissió de Seguiment del desenvolupament dels programes i les activitats.
 

Capítol V .- Secretari i interventor

 

Article 15.- Nomenament

L'Associació estarà assistida de Secretari i d'Interventor que seran nomenats lliurement per l'Assemblea General, d'entre els Secretaris i Interventors dels Ens Associats, els quals podran designar el funcionari que pugui suplir-los.


Article 16.- Assistència

1. El Secretari assistirà amb veu però sense vot a les reunions de l'Assemblea General i de la Comissió de Seguiment, i aixecarà les Actes corresponents.
2. Així mateix, l'Interventor podrà assistir a les sessions de l'Assemblea General i de la Comissió de Seguiment amb veu però sense vot.
 

Capítol VI .- Del règim funcional


Article 17.- Convocatòria d'Assemblea i reunions de la Comissió

1. Les reunions de l'Assemblea i la Comissió es realitzaran tantes vegades com es considerin oportunes, a petició de la Comissió o d'una tercera part dels components de l'Assemblea. La Comissió de Seguiment es reunirà com a mínim cada quatre mesos, i l'Assemblea com a mínim anualment.

La convocatòria de reunions a l'Assemblea i a la Comissió de Seguiment es farà per mitjà d'un escrit adreçat a cada membre i contindrà l'Ordre del Dia, com també la documentació pertinent. En casos d'urgència, la convocatòria de la Comissió de Seguiment es farà al menys amb vint-i-quatre hores d'anticipació.

2. Funcionament d'Assemblees i reunions.
Per a adoptar acords serà preceptiu, com a mínim, la presència de la meitat més un dels membres amb dret a vot. Els acords s'adoptaran amb el quòrum de la majoria simple dels membres assistents i, en cas d'empat, decidirà el vot de qualitat del President.

En cas d'absència d'un membre de l'Assemblea General, aquest podrà delegar el seu vot, per escrit i per a cada sessió. La delegació es podrà fer en un altre membre de l'Assemblea General o en una tercera persona.
 

Capítol VII.- Règim econòmico-financer


Article 18.-

El règim econòmico-financer de l'Associació s'ajustarà a la normativa vigent en cada moment per als ens locals en matèria pressupostària i de gestió dels seus recursos econòmics.


Article 19.-

Per a la realització dels seus objectius l'Associació disposarà dels recursos següents:

a. Aportacions dels ens consorciats.

b. Rendiments dels seus serveis.

c. Productes del seu patrimoni.

d. Subvencions i altres ingressos de dret públic o privat.

e. Emprèstits i préstecs.

f. Qualssevol altres legalment establerts.
 

TITOL IV.- Dissolució

Article 20.-

1. L'Associació es dissoldrà per acord adoptat entre els membres de l'Assemblea General, el qual haurà de ser ratificat pel Ple de cadascun dels ens locals associats.

2. Per a l'adopció d'aquest acord es requerirà el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal dels seus membres.

3. L'acord de dissolució haurà de contenir els criteris de liquidació de l'Associació, així com la reversió a cada entitat associada dels seus béns i drets, determinant l'assumpció de les obligacions respectives.

4. L'acord de dissolució també haurà de determinar la destinació dels funcionaris i personal de l'Associació a les plantilles respectives dels ens associats, en cas que en tingués.
 

Disposició final

En allò que no està inclòs en els presents Estatuts, serà d'aplicació la legislació general sobre associacions.